Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

SVT marknadsför Astrid i Cannes

Publicerad: 13 April 2015, 14:09

Astrid Lindgren.

Foto: Per Kagrell/Exp/TT Nyhetsbyrån.

SVT storsatsar på tv-mässan MIP i Cannes som pågår just nu. Bland annat marknadsför de succédokumentären om Astrid Lindgren som sändes kring jul i fjol.


Ämnen i artikeln:

SVTMiptvMIPAstrid Lindgren

Under vårens upplaga av MIP i Cannes är det nordiskt tema. Flera tv-hus och produktionsbolag har under ledning av Annie Wegelius gått samman för att marknadsföra regionens tv-utbud.

En av aktörerna som storsatsar är SVT. De tar med sig åtta nya dokumentärserier som de hoppas kunna sälja vidare på export, skriver interntidningen Vi på tv. Den kanske mest uppmärksammade på hemmaplan är Kristina Lindströms dokumentärserie om Astrid Lindgren som sändes i julas.

I snitt nådde den en tittartidsandel på hela 34,5 procent och inom kort kommer den att finnas till försäljning som 90 minuters-version.

Övriga filmer som public service-bolaget hoppas sälja är:

"Hallå Dakar" av Magdalena och Marcus Rosen.
"Gymnasten som lärde sig gå" av Tom Alandh.
"Greklandsresan" av Eva Löfroth och Ulric Bellman.
"Khao Lak" av Jens Lind.
"Madonnafallet" av Nadia Dyberg.
"Året med kungafamiljen 2014".

Dessutom hoppas SVT på att kuna sälja sina webbserier "Modellpojkar" och "Modellflickor" samt dramakomedin "Taxi".

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

SVTMiptvMIPAstrid Lindgren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.