Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SVT Play ger Svt.se rekordsiffror

Publicerad: 18 mars 2009, 14:24

Succén för SVT Play spiller över på svt.se, som just nu har den högsta tillväxttakten av alla stora sajter.  Svt.se har till och med passerat expressen.se under vissa veckor i vår.


Ämnen i artikeln:

SVTExpressen

SVT Play är den största förklaringen till SVT.se stora trafiklyft.

Nya SVT Play har blivit en dundersuccé som snabbt håller på att rita om hela medielandskapet.
Veckorna 4-11 uppgick antalet så kallade videostarter på SVT Play till drygt 46 miljoner, skriver bolaget själv i ett pressutskick.
Det är drygt 40 procent jämfört med samma period för ett år sedan.

Melodifestivalen och Bolibompa tillhör de mest nedladdade klippen.

Trafikökningen spiller över på sajten svt.se som under vecka 9 hade fler än 2 miljoner unika besökare och passerade Expressen.se som nästa störst mediesajt.

Vecka 11 har svt.se med drygt 1,92 miljoner besökare drygt 30 000 färre besökare än expressen. se, men redovisar en trafiktillväxt på nästan 10 procent. Men det är långt kvar till aftonblade.se som hade nästan 4,5 miljoner besökare vecka 11.

Lena Glaser är chef för SVTi.
Tror du att ni kan nå nivåer där svt.se permanent blir större än expressen.se?
– Det kan jag inte uttala mig om. Det beror bland på vad Expressen har för planer. SVT Play har i alla fall gett önskad effekt.

Melodifestivalen har under vårvintern stött för mer än en femtedel av alla videostarter. Kan ni hålla upp trafiken när Melodifestivalen är över?
– Melodifestivalen ger alltid stor publik, men det kommer nya format. Men visst, när vi har högsäsong  avspeglas tittandet också på sajten. Vi ska fortsätta att utveckla Play, men ska nu också ger mer tid åt att bygga ut andra tjänster.

Blir det mer rörlig bild?

– Så mycket det bara går. Vi har fokus  på hela program, men vi ska även utveckla klippen som vi vet är mycket populära.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

SVTExpressen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.