Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SVT:s pr-haveri

Publicerad: 7 oktober 2011, 16:30

Fallet med filmen ”De digitala seniorerna” utvecklar sig nu till ett haveri för SVT. I själva verket är det en pr-film där Ericsson inte bara har betalat, utan också valt ut de case och produkter som figurerar i programmet, rapporterar SR:s Medierna.


Från "De digitala seniorerna". Foto: SVT

Tidigare i veckan kunde Resume.se berätta om hur Ericsson betalat för Rewir-dokumentären ”De digitala seniorerna” som sändes i SVT förra veckan. Efter avslöjandet valde SVT att plocka bort programmet på grund av interna riktlinjer som säger att en finansiär av en film inte får medverka i filmen. I fallet med ”De digitala seniorerna” fanns en representant från Ericsson med i filmen.

Medierna i P1 har nu tittat närmare på det hela och funnit att Ericsson inte bara finansierat filmen, företaget har dessutom valt ut de case och produkter som förekommer i programmet.

Representanter från Ericsson ska dessutom ha medverkat vid samtliga intervjuer i programmet.

Mikael Österby, programchef för fakta och kultur på SVT:s programinköp, till Resume.se i en tidigare intervju:
– Min uppgift är att bedöma om otillbörligt gynnande råder, och det bedömde jag inte var i detta fall. Jag har tydliga regler att följa och de är följda i det här fallet.

Till Medierna säger Mikael Österby att han dels ska bedöma om någon gynnas otillbörligt av programmet. Men också om någon sponsorerna har haft inflytande över innehållet i programmet, vilket helt klart har varit fallet med ”De digitala seniorerna”.
Han säger i programmet att han borde undersökt om så var fallet men att detta inte gjorts.

Medierna sänds i P1 11.00 i morgon.

Christian Ström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.