Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

SVT sparar för att klara digitalsatsning

Publicerad: 8 november 2007, 12:21

Sveriges Television satsar 155 miljoner kronor om året på kanaler som drygt en halv miljon hushåll kan se. 87 procent av svenska folket får bara vara med och betala, utan att kunna se programmen.


SVT räknade i somras på hur många hushåll som kunde se på digital-tv i Sverige. Så här ser kalkylen ut:Operatör        Antal digitalboxarCanal Digital          315 000Comhem                 130 000Boxer                  100 000UPC                     10 000Bredband/LAN             5 000Summa:              560 000

Eftersom det finns omkring 4,3 miljoner hushåll i landet kan bara var åttonde licensbetalare se SVT24, SVT Extra eller de två nya kanaler som startas kring nyår.1,4 miljoner hushåll har fortfarande bara SVT1, SVT2 och TV4 via egen antenn. Drygt två miljoner hushåll har analog kabel- eller satellit-tv, men har inte brytt sig om att skaffa digitaldekoder. Dessutom distribueras inte SVT:s program till Viasats cirka 230 000 digitala hushåll.Trots att SVT:s digitala sändningar bara har en teoretisk räckvidd på 13 procent av landets hushåll ser SVT:s vd Christina Jutterström satsningen som nödvändig:- Vi måste ligga i utvecklingens framkant om vi ska förbli det stora public serviceföretaget. Nischkanaler tar tittarandelar månad för månad. Vi har också uppmanats av riksdagen att starta digitala kanaler. Kostnaderna på 135 miljoner har vi sparat ihop inom företaget och sändningskostnaden på 20 miljoner har vi ändå, annars dras vårt tillstånd in.Regeringens proposition om digital-tv väntas efter nyår. Där ska tidpunkten för nedsläckning av det analoga nätet beslutas. Digital-tv-kommittén trodde på släckning tidigast 2007, förutsatt att en rad villkor uppfyllts. SVT har föreslagit släckning redan 2004 eller senast 2005 och Christina Jutterström tror fortfarande på ett tidigt teknikskifte:- Vi försöker påverka politikerna så att propositionen går i den riktning vi önskar, bland annat genom att lansera vårt förslag om värdecheckar till hushållen.- Vi anser heller inte att marknätet behöver byggas ut mer. Det går att lösa resten av distributionen med satellit, kabel och bredband.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.