Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Swedish Content Agencies: Därför kan Spår klassas som content marketing

Publicerad: 20 Maj 2019, 13:21

Foto: Spår / Josef Eliasson

Krimpodden Spår är inte content marketing, menar StoryCos grundare Björn Owen Glad, och borde därför inte kunna vinna i Swedish Content Awards. Nu säger Swedish Content Agencies vd Sonja Björk Ebert att organisationen framåt kommer vara tydligare med uppdragsgivare kontra uppdragstagare.


Ämnen i artikeln:

Swedish Content AwardsSwedish Content AgenciesAcast

I förra veckan var det dags för årets upplaga av Swedish Content Awards som belönar Sveriges bästa insatser inom content marketing. Kategorin Årets podd togs hem av populära krimpodden Spår, som är en samproduktion mellan Acast och A-one Produktion. Utnämnandet fick Björn Owen Glad, grundare av StoryCo, att reagera. I en debattartikel i Resumé vänder han sig emot att en redaktionell produkt som Spår kan prisas i en tävling för content marketing.

"Podcasten Spår marknadsföring ingenting. Den är en redaktionell produkt. Den har ingen uppdragsgivare. Således har den ingenting i denna tävling att göra. Är begreppsförvirringen så total att juryn för Swedish Content Awards inte längre kan skilja på vad som är marknadsföring och ej?" skriver han i debattartikeln.

LÄS MER: "De gör Sveriges bästa content – OTW och Swedbank stora vinnarna"

Sonja Björk Ebert, vd på Swedish Content Agencies som arrangerar tävlingen, säger till Resumé att hon har fullt förtroende för juryns förmåga att avgöra vilka bidrag som platsar i tävlingen.

– Teoretiskt skulle juryn kunna underkänna bidrag om de anser att de inte faller inom ramen för content marketing. De arbetar självständigt och har bra koll på alla kriterier när de ska inleda bedömningen. Där görs en första gallring och här har juryn bedömt att Spår kan klassas som content marketing, säger hon.

Enligt Sonja Björk Ebert är det dock möjligt att Swedish Content Agencies som arrangör kan behöva se över den första gallringen av bidragen.

– Det är absolut något vi kan ta med oss. Vi utvecklar ständigt vår tävling. Men vi har samtidigt fullt förtroende för juryn – de är proffs som kan branschen.

Varför klassas Spår här som content marketing?
– Spår är en samproduktion mellan Acast och A-one Produktion, där Acast är uppdragsgivare och äger en del av innehållet, som dessutom ingår i en stor marknadsföringskampanj som är Acast största content marketing-satsning någonsin. De jobbar med ett inhouseteam precis som många av de andra tävlande, och har många samarbeten vad gäller till exempel utomhus, köpt utrymme i sociala medier, pr med mera. Allt det här är sådant som står i juryns underlag när de bedömer om de ska ta vidare ett bidrag eller inte.

– Det är en styrka att Spår har ett redaktionellt berättande, men förhållande uppdragsgivare/uppdragstagare går att jämföra med andra tävlande. Här är det Acast som är kunden och uppdragsgivaren och Spår som producerar det redaktionella berättandet, fortsätter hon.

Hur ser du på Björn Owen Glads kritik?
– Jag förstår absolut hans synpunkt och vi kommer framåt sett vara tydligare med uppdragsgivare kontra uppdragstagare. Branschglidningen idag är stor mellan de olika kommunikationsdisciplinerna och jag tycker att det är bra att det förs en diskussion kring det här.

Skulle andra redaktionella produkter framöver kunna vinna i Swedish Content Awards?
– Så länge det finns ett sammanhang som har med content marketing att göra kan jag se flera scenarion där det kan hända. Gränserna mellan content och närliggande discipliner suddas ut, det tror jag man ser båda när man jobbar inom journalistik, marknadsföring och content marketing. Vi ser att det finns ett behov att hitta nya paketeringar som gör att vi också kan inkludera fler aktörer inom content marketingbranschen. Vi vill vara en ständigt utvecklande och växande bransch, då behöver vi vara flexibla och agila och det är naturligtvis viktigt att vi för dessa diskussioner vidare framåt.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.