Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag16.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Sydows efterträdare bör ha egen agenda och eget driv

Publicerad: 21 februari 2008, 15:06

Tänk om Reklamförbundet – i stället för att bara välja en ny hedersman eller hederskvinna efter Sydow – skulle ta in någon som på allvar skulle vilja höja statusen för branschen


Resumé den 7 februari

Reklamförbundet brottas nu med frågan om vem som ska ersätta den dynamiske och mycket framgångsrike Hans Sydow som ordförande.
Hans Sydows främsta kvalitet är att han som senior och seriös reklammänniska har förkroppsligat branschen när den är som bäst. Men det branschen nu behöver är inte en ny galjonsfigur som kan lägga ett ordförandeskap till sina guldägg, 100-wattare och guldlejon. Det behövs i stället någon som tar ställning mot det riktigt dåliga i branschen, någon som bidrar till en konstruktiv etisk diskussion.
Reklamare ligger i dag i botten i alla förtroendeundersökningar, tillsammans med poliser och journalister.
I journalistkåren och bland tidningsutgivare förs en intensiv etisk diskussion – även om man nästan alltid håller fronten utåt. Så var det under mina drygt tjugo år som reporter på tv och kvällspress. Så är det än mer nu med skandalerna kring bevakningen av kändisar som Mikael Persbrandt, dokusåpajournalistiken (vems silikonbröst spricker i dag?) och alla sakfel i den hysteriskt uppskruvade nät- och bloggjournalistiken.

I pr-branschen
förs en spirande etisk diskussion. Själv har jag tagit upp vikten av rågången mellan journalister och pr-byråer utifrån uppfattningen att journalister inte ska medieträna och att pr-människor inte ska leka journalister.
Andra debatter har gällt om man ska kunna ha konkurrerande företag som kunder utan att upplysa dem om detta eller om det är etiskt att skriva insändare under falsk flagg.
I reklambranschen ser jag som utomstående betraktare ingen etisk självkritisk debatt alls.
Hur ser branschen exempelvis på rent sexistisk reklam som den nyligen fällda Nicorettekampanjen? Får man lura kundens kunder? Varför är förtroendet för reklamare så i botten i undersökningar?
De anonyma läsarkommentarerna som tidigare återfanns på Resumés webbplats, och fortfarande förekommer på Dagens Media, är de mest cyniska, råa, mobbande och sexistiska
i svenska nätmedier.
Är det en tillfällighet, eller säger det något om de värsta avarterna i branschen?
Om förbundet nu, som jag har förstått, har två kärnvärden, affärsmässighet och kreativitet, hur kan det då komma sig att kreativiteten är det som oftast belönas och hyllas?
Varför ska kundens pengar finansiera byråernas jakt på nya priser?

Tänk om Reklamförbundet – i stället för att bara välja en ny hedersman eller hederskvinna efter Hans Sydow – skulle ta in någon som på allvar skulle vilja höja statusen för branschen, hitta forum att stärka etiken och våga ta itu med avarterna. Då får vi ingen Hans Sydow-kopia utan en person med egen agenda och ett eget driv.
Ur pr-synpunkt är det ett drömscenario. Men för pondusen och anseendet tror jag det är nödvändigt att personen hämtas ur de egna leden.

Paul Ronge
Ronge Kommunikation AB

Nina Malmström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.