Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

"Taket är satt enormt högt"

Publicerad: 19 augusti 2009, 11:02

Leif Andersson, en av Sunds tre delägare, tror att det blir svårt att nå upp till de potentiella ersättningsramarna som nya ägaren Huntsworth har satt upp.
– Det skulle i så fall innebära att vi har en vinsttillväxt på 65 procent de närmaste åren – varje år


Ämnen i artikeln:

Sund Kommunikation

Varför säljer ni?
– Vi har haft ett långsiktigt mål att bli Sveriges ledande PR-byrå. Det här ett steg i den riktningen. Målet satte vi för flera år sedan. Och vi har jobbat intensivt med både personal och kunder för att nå dit på sikt. Vi har byggt upp byrån på drygt sex år, och har lyckats knyta de bästa medarbetarna och kunderna till oss. Nu vill vi betala tillbaka, som en fortsatt strävan efter att bli bäst. Det är en hög ambition och vi har inte nått dit än. Vi blev till exempel rankade som nummer sju i Veckans Affärers rankning.

Har ni hela tiden haft som långsiktigt mål att bli en del av ett större nätverk?
– Ja, målet har varit att bli mer internationell av det enkla skälet att våra kunder är internationella. Medarbetarna tycker också att det är intressant att arbeta internationellt. Vi har själva förvärvat tre byråer under tiden. Nu blir vi själva förvärvade. Men vi säljer inte för att få en massa pengar. Helt ärligt säljer vi för att fortsätta mot målet att bli en av de bästa.

Men ni får ju också en del pengar… 18 miljoner till att börja med!
– Initialt får vi en peng. Den kan tyckas stor men motsvarar mindre pengar än vad vi räknar med att tjäna under de kommande fyra åren. Och vad som sker därefter – och som inte står i pressmeddelandet – är att resultatet också kan bli noll.

Ja, det är ju ren resultatbaserad del…
– Och den kommer garanterat att inte till de nivåer som står i pressmeddelandet. Det skulle i så fall innebära att vi har en vinsttillväxt på 65 procent de närmaste åren – varje år. Och det är att betrakta som osannolikt. Taket är satt enormt högt.

Hur länge är ni inlåsta?
– Till 2012, men vi har sagt att vi inte hotar att lämna. Tvärtom. Vi hotar med att stanna.

Vad betyder affären för ert kunderbjudande?
– Självklart kan vi stärka det. Vi får ju också tillgång till ytterligare ett tiotal kollegor från Trimedia och vice versa. De blir stärka av oss.
– Sedan är det förstås bra för kunderna att vi blir en del av en av Europas ledande pr-byråer, med tillgång till ett 50-tal kontor.

Hur uppfattar du tidpunkten för att sälja. Kronan är väldigt låg för tillfället?
– Jo, men en krona är alltid en krona. Vi har inte tänkt närmare på den saken. Men det är nog bättre för köparen än för oss.

Peter Willebrand

Ämnen i artikeln:

Sund Kommunikation

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.