Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tänk ett varv till ni som tycker att Sverige är jämställt

Publicerad: 2 April 2009, 07:44

Jag tänker mig en vanlig dag. Just den här dagen läser vi i tidningen att en chef på ett svenskt börsbolag har gripits för att tillsammans med sina vänner ha gruppvåldtagit tonårskillar vid flera tillfällen. Piskor, handbojor och grovt våld har förekommit. Vid ett tillfälle tvingades en av killarna till analsex medan chefen filmade det hela. (Behöver jag skriva att chefen och hennes vänner är kvinnor? Nej förresten, det är ju självklart.)


Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNina Åkestam

Nina Åkestam

Samma kväll har SVT:s nya dokumentärserie ”Tonårsliv” premiär. Enligt SVT är det ett program som både föräldrar och unga kan känna igen sig i. Där får vi följa tre unga killar på väg mot vuxenlivet.
En av dem är ensamstående pappa med en sju­månaders dotter. Faderskapet gör att han inte kan gå i skolan och han får knappt någon föräldrapenning, utan måste få hjälp av soc för att betala hyran. Vad dotterns mamma gör vet vi inte.
En annan av seriens huvudpersoner kämpar med sin allvarliga anorexi, medan hans tvillingbror försöker få honom att äta. Den tredje killen mår nog rätt bra, förutom att han har jätteproblem i skolan och knappt blir godkänd. I inget av fallen finns det en mamma närvarande.

Om vi slår upp DN läser vi en arg insändare som menar att vi har blivit lurade på den finaste bild som finns: den av en far tillsammans med sitt nyfödda barn. Det är bara en liten grupp karriärmän som är nöjda med dagens ”krossa-faderskapet-politik”, menar insändarskribenten, och de har lurat politikerna. ”Faktum är att en ettåring behöver sin pappa, inte en förskola.”

Själv är jag lite försenad till ett styrelsemöte på Reklambyrån. Jag och mina styrelsekolleger ska diskutera hur vi kan få in lite fler män i gruppen. Dessvärre kommer vi fram till att det helt enkelt inte finns några män som är tillräckligt bra för att någon av oss ska ta ett steg tillbaka. Den här gången heller. Men vi ger gärna ett fint reklampris till Folksams film ”Styrelser”, som ju verkligen sätter fingret på problemet.
Den här dagen förstår jag att Coca-Colas marknadschef blir förvånad över att människor tycker att hennes kampanj för Coke Zero är rätt ofräsch.

Till dess ber
jag alla som tycker att Sverige är jämställt och börjar prata om moralpanik och feministinfilt­ration så fort vi börjar diskutera sexism i reklam, att tänka ett varv till. Vi som jobbar med reklam är inte orsaken till problemen. Men vi har till skillnad från de flesta andra både resurserna och kunskapen för att förändra attityder och beteenden. Låt oss använda dem.

Nina Åkestam
copywriter på Garbergs och bloggare på
www.notanotherplanningblog.blogspot.com

Emmeli Prevorsek

Ämnen i artikeln:

GästtyckarenNina Åkestam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.