Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tara genomgår ansiktslyft

Publicerad: 19 februari 2009, 18:30

I mitten av april kommer nya Tara – med ny form och nytt innehåll. – Tara ska inte längre kännas som ”min mammas tidning”, säger Taras chefredaktör Stina Abenius.


Inför lansering av Tara för åtta år sedan gjordes en stor läsarundersökning bland kvinnor.
De fick själva definiera den tidning som de saknade, vilket resulterade i just Tara.

Men mycket har hänt sedan dess.

Tara har bland annat blivit en mellansyster i Bonnier Tidskrifters förlagstrio där både Amelia och M samsas om utrymmet på ålderstrappan.
– Nu vill vi att Tara inte längre ska kännas som ”min mammas tidning”. Den ska vara ännu mer ”min tidning”, det vill säga en tidning för den kvinna som föddes på 60-talet och i dag är 40-55 år, säger Stina Abenius.

Målgruppen är densamma som tidigare, men det är ett generationsskifte bland läsarna, understryker hon.
– När tidningen kom var 40-talisten i redaktionellt fokus. Men 60-talisterna, som är dagens 40-åringar, kräver ett annat tilltal, bland annat för att vi skiljer oss åt på många olika sätt från 40-talisterna.
När tidningen lanserades var också stridsropet ut ”ur tantskuggan och in i rampljuset”.
– Jag är själv född 1965 och har aldrig stått i någon tantskugga eller känt att jag tillhört en kollektiv offerbild. Bort med skamkänslan!

Även inför nylanseringen Tara har Bonnier Tidskrifter gjort en stor läsarundersökning.
Och nu är tidningens budskap: snyggare, smartare och sundare.  
– Tidningen ska få en fräschare layuot. Smartare blir den genom att vara mer instrumentell, med inriktning på service, recept, guider och köpråd. Sundheten står för en redaktionell satsning på träning, kost och hälsa, som fått ett väldigt uppsving för kvinnorna i just den här målgruppen. Titta bara på all bokutgivning i ämnet, förklarar Stina Abenius.

Modellen på första omslaget till nya tidningen är en modell som tidningen tidigare använt och som ska representera den nya inriktningen.
– Hon står just för den nya sundheten.
Men det blir inte bara läsning med kvinnliga förtecken.
– Vi ska också öka fokus på mannen. Ny krönikör blir till exempel skribenten Ola Liljedahl.

Nya Tara kommer att marknadsföras med riktade prenumerationskampanjer, utomhusreklam och radio.
– Tara är glädjande nog också en titel som ökat sina annonsintäkter den här tuffa våren, säger Stina Abenius.
I höst kommer Stina Abenius även ut med en ny bok på Wahlström & Widstrand:
– Det handlar om livet runt 40 plus, säger hon.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.