Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tårarna bara sprutar

Publicerad: 2 november 2010, 10:25

Lowe Brindfors tar både aftonbön och schlagersång till hjälp i nya konceptet för Marbodal kök. Filmerna startar denna veckan. Se dem här.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsMarbodal

Anita Lindbloms klassiska låt ”Sånt är livet” ackompanjerar en grupp gråtande män i Marbodals nya reklamfilmer, gjorda av Lowe Brindfors. Payoffen – ”Kärlek kommer och går. Ett kök från Marbodal består” – påminner om slutraden i den klassiska aftonbönen Gud som haver (Lyckan kommer lyckan går, ”Gud förbliver Fader vår).

Filmen, som är den första i det nya konceptet ”Kök för livet”, visar ett antal än som blivit övergivna av sina kvinnor och gråter ut sin förtvivlan i kök från Marbodal.
– Att köpa kök är en emotionell handling med rationella argument. Vi vill sticka ut i kategorin och visa att Marbodals kök håller ett helt liv och för livets alla stunder”, säger Rune Stephansen, vd för Marbodal. 

I olika sorgehandlingar demonstrerar männen många av de detaljer som Marbodal har i sina kök.

–Vi valde att använda oss av en livssituation som de allra flesta kan relatera till. Inspirationen kommer från klassiska gråtscener i Hollywood-produktioner, där det visserligen oftast är kvinnor i morgonrockar som äter glass och snörvlar med Kleenex”, säger Rickard Villard, ad och kreativt ansvarig på Lowe Brindfors.

Filmens konkreta erbjudande är att den som köper ett Marbodalkök får tillbehör för 15 000 på köpet.
– Oavsett idé var det viktigt att tydligt dramatisera erbjudandet. På det här viset lyckas vi väva in de olika tillvalen och lyfta fram dem på ett lite annorlunda och oväntat sätt, säger Joakim Wållgren, copywriter på Lowe Brindfors.

Filmerna börjar gå på TV4:s kanaler denna veckan och är regisserade  av Joakim Eliasson och Henrik Halvarsson på Film de liberté.

Kund:  Marbodal
Uppdragsgivare: Rune Stephansen, Axel Karlsson och Johanna Wirsén
Byrå: Lowe Brindfors
Arbetsgrupp:
Art Director: Rickard Villard
Copywriter: Joakim Wållgren
Projektledare: Ulf Ahlstrand
Produktionsledare: Eva Westermark
Byråproducent: Sophia Bellini
Original: Jörgen Sverin
Atelje ass: Hannah Tengby Nachemson
Filmproduktion: Film de Liberté

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsMarbodal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.