Nyheter
Taxibolag tog löv som logga – fick Taxi Stockholm efter sig
Publicerad: 2 april 2019, 12:14
PRV anser att Taxi & Buds logotyp (t.v) är alltför lik Taxi Stockholm (t.h) och upphäver bolagets varumärkesregistrering.
Taxi & Bud i Sverige AB:s logotyp är alltför lik Taxi Stockholms, anser Patent- och registreringsverket. Därför upphäver de Linköpingbolagets varumärkesregistrering.
Ämnen i artikeln:
Taxi StockholmPatent- och registreringsverket, PRV, har beslutat till Taxi Stockholms fördel i en varumärkestvist med åkeriet Taxi & Bud i Sverige AB.
Tvisten gäller Taxi & Bud i Sveriges nya logotyp, ett löv i silhuett, som Taxi Stockholm anser likna deras egen i alltför hög utsträckning. I sin anmälan till PRV skriver Taxi Stockholm att de två företagens profiler liknar varandra alltför mycket och att det därför finns en risk att allmänheten uppfattar det som att det finns ett samband mellan de två. I Taxi Stockholms fall finns lövet på alla av bolagets miljöbilar och används dessutom i viss marknadsföring. De är dessutom övertygade om att Taxi & Bud i Sverige AB agerat i ond tro när det tagit fram logotypen.
Taxi & Bud hävdar i sin tur att deras miljöprofilering och det faktum att de är ISO-certifierade bör ge dem rätten att använda ett löv i silhuett då liknande logotyper ofta används av företag med en stark miljöprofil.
Men PRV köper alltså inte Taxi & Buds försvar och häver deras varumärkesregistrering med anledning av att det finns risk att de två varumärkena blandas ihop. De tror dock inte att Taxi & Bud har agerat i ond tro när de registrerade sin logotyp.
Det är inte första gången som Taxi Stockholm driver en liknande process, tidigare har det dock gällt aktörer i Stockholmsområdet.