Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag05.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

TBWA bakom välkomnande av Greta Thunberg i New York

Publicerad: 30 Augusti 2019, 06:15

Greta Thunberg.

Foto: Mostphotos.

Den ikoniska miljöaktivisten välkomnades av 17 segelbåtar, startup anklagas för lagbrott med hjälp av influencers och Twitch öppnar för nya möjligheter att annonsera. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

TwitchMorgonsvepet

När Greta Thunberg efter flera veckors segling steg iland i New York under gårdagen möttes hon av 17 segelbåtar, där varje representerade ett av de globala miljömålen. TBWA/Melbourne är den byrå som tillsammans med andra aktörer i nätverket rodde segelbåtarna i hamn på uppdrag av FN.

– Gretas passion och löfte att kämpa mot klimatförändringarna skapade en kraftfull plattform för att skapa ytterligare uppmärksamhet för de globala klimatmålen. Vi förflyttar ju oss närmare deadline 2030 för varje dag som går. Visst har vi gjort stora framsteg, men det är bara ett fåtal länder som ligger i linje med att uppnå målen – Australien och Amerika bland andra, säger Kimberlee Wells, operativ chef på TBWA/Melbourne, till The Drum.

Greta Thunberg har tidigare visat att hon inte är särskilt förtjust i reklambranschen, bland annat då hon tackade nej till Titanägget i våras. Men segelbåtarna gillade hon i alla fall:

"FN har skickat oss en båt för var och en av de 17 klimatmålen för att välkomna oss! Tack!", skrev hon på sitt Twitterkonto.

Startup anklagas för lagbrott med hjälp av influencers
Den elektroniska cigarettillverkaren Juul uppges granskas av Federal Trade Commission, alltså den amerikanska motsvarigheten till Konsumentverket. Anledningen ska vara att bolaget har brutit mot marknadsföringslagen, bland annat genom influencer markering. Man misstänker att Juul ska ha använt influencers för att rikta sin marknadsföring mot underåriga. Juul slår förstås ifrån sig:

"Vi har aldrig marknadsfört oss till unga. Vår tidigaste marknadsföringskampanj kom 2015 och den var tänkt för vuxna i åldern 25-34 år och varade i sex månader. Om man tittar närmre på försäljningsdatan, finns det inga bevis för att den lockade unga till att köpa. Oavsett detta så ångrar vi att kampanjen var utgjord på ett sätt som kan ha lockat underåriga", skriver bolaget i ett mejl till Adage.

Amazons PR-chans som gick förlorad
Tänk om alla barn som föddes skulle heta Alexa? Då skulle Amazons smarta högtalare sannerligen vara top of mind när familjer runtom i världen gick i inköpstankar. Men det är en utopi snarare än en sanning. Färsk statistik visar nämligen att antalet brittiska föräldrar som döper sina barn till Alexa har sjunkit drastiskt sedan 2017 och anledningen tycks vara just att man inte vill döpa sina avkommor till samma namn som en högtalare. Problematiken ligger i hur högtalaren fungerar. Den aktiveras nämligen av namnet Alexa, och det skulle bli tämligen opraktiskt att behöva tampas med den varje gång man ropar på sitt barn. 2017 döptes 300 flickor i Storbritannien till Alexa. Året efter var det bara 118 stycken. Det här skriver Reuters.

Apples årliga PR-event närmar sig
Efter sommaren varje år håller Apple sin konferens med nya produktsläpp – ett tillfälle som brukar få pressen världen över att gå bananas. Nu har ett datum bestämts för i år – det blir den 10:e september då Apple ska presentera sina nya modeller som troligtvis kommer gå under namnet "Iphone 11". Precis som tidigare år tros Apple släppa tre telefoner, två lite mer avancerade och en enklare modell. Det skriver bland andra Engadget.

Twitch öppnar nya möjligheter för annonsörer
Snart kan man som annonsör köpa sina egna interaktiva strömmar. Det är i alla fall Twitchs plan, den Amazon-ägda sajten för gamers. Annonsprodukten kommer att bestå av en liveström – där man kan luta sig bakåt och bara titta – och vanliga spel där man kan styra huvudpersonen. Syftet är att göra annonser mindre påträngande och mer tilltalande – historiskt har Twitch nämligen kritiserats återkommande gånger för att ha för många störande annonser. Porsche är den första annonsören ut att testa. Det skriver Digiday.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

TwitchMorgonsvepet

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.