Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Teamet bakom Arkets varumärke lanserar ny byrå

Publicerad: 28 juni 2019, 13:38

Lina Appelgren, Michael Evidon och Axel von Friesen var med och byggde Arkets varumärke från grunden. Nu har trion gått vidare och valt att starta den egna byrån AEF, där de vill applicera strategin bakom Arket på en bred mängd kunder.


Ämnen i artikeln:

H&MIKEA

Lina Appelgren, Michael Evidon och Axel von Friesen var alla nyckelpersoner i arbetet med att ta fram Arket, det nya modevarumärke H&M-gruppen lanserade för cirka två år sedan. Med lärdomarna av att ha byggt upp varumärket från grunden har nu trion gått samman och lanserat AEF, en studio med fokus på varumärkesutveckling, creative direction och kommunikationsstrategi.

Sedan starten i januari 2019 har AEF bland annat jobbat med en omfattande re-branding för ett varumärke inom Kering Group, projekt för IKEA, samt identiteten för en utställning på Fuorisalone i Milano.

På Arket, som efter lanseringen expanderat till större delen av Europa med 20 fysiska butiker och e-handel, var teamet ansvarigt för att skapa, implementera och leda varumärkets identitet, digitala närvaro, samt marknadsförings-, kommunikations- och content-strategier.

LÄS MER: "Så bygger H&M Arket – ett varumärke för 2010-talet"

– Vad vi framför allt tar med oss från den tiden är värdet i att bygga ett starkt grundkoncept utifrån gedigen research och att därefter koppla alla funktioner inom varumärket till det, säger Michael Evidon till Resumé.

– Vi såg möjligheten att ta med oss det sättet att tänka till nya projekt. Att ha det förhållningssättet kan vara av stor hjälp, speciellt i en uppstartsfas, fortsätter han.

Vad har varit avgörande för Arkets framgång hittills?
– En del av intresset handlar såklart om att folk är nyfikna när ett företag som H&M släpper någonting nytt. Men jag vill gärna tro att vår strategi som mycket gick ut på att bygga upp en förväntan genom att lansera små nyheter i olika omgångar fram till den slutgiltiga lanseringen bidrog till intresset. Dessutom tror jag att det bidrog att vi alla som jobbade med att bygga varumärket, från den första briefen från H&M till lanseringen av varumärket, tyckte att det var väldigt relevant och trodde på det. Det tror jag syntes och gav effekt. Inte minst tror jag att det har varit av stor betydelse för Arkets framgång att vi såg till att alla funktioner knöt tillbaka samma idé och målsättning.

Lina Appelgren fyller i:

– En bra erfarenhet vi gjorde var att inse vikten av att synka med övriga delar av organisationen när du jobbar med kommunikation – du kan inte bara förlita dig på din egen avdelning. Det kan vara en kamp ibland, men det var något vi verkligen lyckades med.

LÄS MER: "Har H&M:s alla varumärken stått ivägen för den digitala utvecklingen?"

När insåg ni att ni ville starta en egen byrå?
– Det var egentligen två anledningar som låg till grund. För det första handlade det om att vi med upplevelsen av att ha varit med och byggt upp Arket, då vi fick chansen att vara med i så många olika delar av processen, kände att vi kan ta vidare vårt sätt att tänka och jobba och erbjuda någonting nytt till många olika typer av kunder, säger Michael Evidon.

– Dessutom handlade det om en rastlöshet. Det tror jag är oundvikligt när du är med och bygger någonting från grunden som sen blir etablerat och jobbet börjar handla mer om vardagligt arbete och att hantera de dagliga rutinerna.

Vilken typ av byrå vill ni vara?
– Vår vision är att vara en byrå som både kan gå in och ta på oss stora delar av ett pågående projekt, eller jobba tillsammans med byråer och inhouseteam för att ta fram nya koncept och idéer, till att vara en del av ett större skifte hos ett varumärke. Vi tycker också det är viktigt att vara ett så litet och tajt team som möjligt, för vi har märkt att effektiviteten per person var så stor när vi jobbar i ett team av den här storleken med Arket.

Men vill ni inte växa framöver?
– Vi föredrar att vara ett litet tajt team, i alla fall för nu, säger Lina Appelgren.

– På Arket gjorde vi allt inhouse men hade ett starkt nätverk med samarbetspartners. Vår strävan är att fortsätta vara bara vi, men att kunna skala upp vid behov med hjälp av samarbetspartners.

Innan Arket jobbade trion i London respektive Stockholm med och för kunder som IKEA, Moderna Museet Stockholm, H&M New Business, Biennale de Venezia, David Chipperfield Architects och Acne Studios. Enligt Lina Appelgren och Michael Evidon strävar AEF efter att locka en bred rang av kunder.

– Vi har alla erfarenhet av mode, men en del av anledningen till att vi lämnade Arket var just att vi ville bredda oss och kunna jobba med varumärken i andra sektorer. Vad vi är intresserade av är att jobba med värderingsdrivna företag, men det kan vara allitfrån startups till mer etablerade företag som vill lansera nya koncept eller ompositionera sitt varumärke, säger Lina Appelgren.

– Vi är snarare intresserade av bra idéer än vad vissa specifika sektorer. När vi jobbade med Arket blev det allt tydligare för oss under tidens gång att vårt sätt att jobba kan appliceras på många olika typer av varumärken, säger Michael Evidon.

Vad har ni för målsättning?
– Vi strävar efter att jobba med många olika typer av kunder och en mångfald av projekt. Det vi gör nu under de första åren tror jag kommer bana väg för framtiden, så att få till en bra mix är vårt mål snarare än att locka en viss typ av kund eller skala.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

H&MIKEA

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.