Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telenor fortsätter kampanja med Michael Perlitz

Publicerad: 10 Maj 2019, 06:30

Michael Perlitz blev 50 år.

Telenor släpper hyllning till Michael Perlitz, Deloitte köper byrå och Netflix köper barn-tv. Det är några av nyheterna i fredagssvepet.


Ämnen i artikeln:

Telenor

Den folkkära Michael Perlitz, som spelat pappan i Telenor-familjen sedan 2011, gick hastigt bort under förra veckan. Telenor beslutade då att ta ner alla filmer där Michael Perlitz medverkar. Nu meddelar Telenor i sociala medier och på sin hemsida att de återupptar reklamkampanjen efter samråd med och önskemål från hans familj. Reklamen innehåller även en hyllning till Michael Perlitz.

Filmen kommer att börja sändas ikväll på tv och rulla över sommaren. Här är skärmdumpar från hyllningen:

Det var reklambyrån Lowe Brindfors som tog fram reklamkonceptet med Telenor-familjen. Kontot ligger sedan 2016 hos Acne.

Chefsrockad på Facebook
Facebook stuvar om i chefsleden när Hugo Barra petas från jobbet som högsta chef för VR/AR-avdelningen. Han börjar istället att bossa över samarbeten inom VR/AR. Facebooks produktchef Erick Tseng kommer att ersätta Hugo Barra. Förändringarna kommer precis innan Facebook ska lansera två av sina senaste VR-produkter Rift S och Quest.

Deloitte köper byrå
Konsultjättarna fortsätter lägga vantarna på byråer. Denna gången är det Deloiite Digital som köper tyska mediebyrån Pervorm för en hemlig summa. Byrån grundades 2010 och fokuserar på digital marknadsföring, konsultande för inhouse och analys. Den förväntas stärka Deloittes erbjudande inom sök, sociala medier och programmatisk annonsering.

Facebooks medgrundare: Dags att stycka Facebook
Chris Hughes
, som grundade Facebook tillsammans med Mark Zuckerberg, har i en lång opinionstext i New York Times skrivit att techbolaget har blivit så kraftfullt att det inte finns någon annan utväg än att splittra upp allt. Han skriver bland annat att: ”Marks influencer är så långt över vad någon annan har i den privata sektorn – han kan genom algoritmerna ensam bestämma vad människor ska se i sina nyhetsflöden. Han är en fin person, men jag är arg för att detta fokus har fått honom att vilja offra säkerhet och civilitet för klick.”

Texten har mött stora reaktioner över hela branschen. Facebook själva har inte bemött orden.

Netflix köper barn-tv
Netflix vill på allvar konkurrera med Disney och köper nu varumärket StoryBot som gör tv för barn. Bolagets grundare kommer att producera mer originalinnehåll i form av både serier och kortfilmer för Netflix. Inom kort kommer även Apple, AT&T och Comcast ge sig in på streamingmarknaden – då kan det bli riktigt stökigt på marknaden.

Därför saktar Amazons annonsaffär ner
Efter några explosiva år har nu Amazons annonsaffär börjat växa mer långsamt. Under 2018 gick man från en tillväxt på 73 procent i Q1 till 38 procent i Q4. Anledningen? Plattformen har nått en mognad och analytiker tror nu att annonstillväxten fortsätter mattas av, skriver Digiday. Detta innebär inte att Amazons har förlorat sin plats som världens tredje största annonsnätverk –– det beror på att varumärken inte längre är i smekmånadsfasen med sina annonser som sök eller sponsrade produktannonser. Man har numera lärt sig att spendera pengarna mer effektivt och navigerar rätt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

Telenor

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.