Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Telenor gör julen blå

Publicerad: 11 december 2007, 12:39

När Vodafone blev Telenor våren 2006 gjorde företagets dåvarande byrå Voice i samarbete med byråerna Doberman, Trackster, Ord & Råd och Fieldwork en kampanj där allt rött blev blått. Temat var enkelt ”Vodafone blir Telenor och allt rött blir blått”. Nu, inför julen, gör Telenors nuvarande byrå Garbergs den vanligtvis röda julen blå.


Har ni inspirerats av den tidigare kampanjen?
– Nej, julen är blå hos Telenor. Hos andra är den röd men hos oss är den blå, det är det vi säger. Man upplever Telenor som väldigt blå och då är det naturligt att även julen är det hos dem, säger Joakim Landin, projektledare på Garbergs.

Kampanjen syns i tv, print och i radio till tonerna av Elvis Presleys låt ”Blue Christmas”. På tv går den i TV3, TV4, Kanal 5, Discovery och MTV och i print i Metro och Impact. I radio hörs den på Rix FM och Mix Megapol.

Hur kom ni på idén?
– Vi gjorde en julkampanj för dem redan förra året med samma upplägg. I den här har vi arbetat vidare med förstorade objekt som snöflingor och julkulor. Kampanjen utgår också mycket från låten ”Blue Christmas”, säger Joakim Landin.

I kampanjen presenterar Telenor julklappar inramade av blå julattribut. Kampanjen lyfter även fram ett mobilåtervinningserbjudande i samarbete med Naturskyddsföreningen.

Låten, en nyskriven version av Elvis Presleys låt, sjungs av Frida Engman. Martin Landqvist har gjort musiken.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.