Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Telenor tar strid för skärmlivet

Publicerad: 23 April 2019, 12:32

Telenor kliver rakt in i den omtalade skärmtidsdebatten med kampanjen "Skärmlivet – 12 år av möjligheter".


Ämnen i artikeln:

AcnePRTelenorReklam

I kampanjen "Skärmlivet – 12 år av möjligheter", som är framtagen av byråerna Acne och Bellbird, väljer Telenor att ta strid för skärmlivet. Syftet är att ta ställning mot pessimismen kring skärmtid och ge verktyg för konsumenter att själva kunna ta makten över den kraft som skärmtiden medför i vardagen.

– Skärmtid är just nu ett omdebatterat ämne som berör många och vi som operatör har en naturlig och viktig roll att spela i sammanhanget. Vi vill utmana och angripa frågan med unika insikter och fakta som kan vidga perspektiven, bortom den allmänt negativa ton som präglat mycket av debatten på sistone. Samtidigt är det en position som ingen av våra konkurrenter vågat ta, säger Mathias Murman, content marketing manager på Telenor i en kommentar.

Den nya kampanjen baseras på en rad kvalitativa och kvantitativa studier om svenskarnas liv framför skärmen, ett arbete som genomförts med beteendevetare
och psykologer. Den initiala kampanjen bygger på insikten om att vi spenderar i snitt tre och en halv timme med våra mobiler varje dag, vilket över en livstid blir 12 år.

– Vi kommer aldrig vara mindre digitala än nu, så vi behöver lära oss hur vi ska förhålla oss till vår skärmtid för att kunna utnyttja möjligheterna den skapar utan att låta stress eller okunskap hindra oss. Vi måste sluta fokusera på tiden i sig och istället se till vad vi gör med den, säger Katarina Hamnholm, trendanalytiker och ansvarig för kundinsikter på Telenor i en kommentar.

Kampanjen, lanserades i slutet av mars och byggs kring en digital kunskapshub där olika experter bidrar med insikter och råd kring skärmtiden. Lanseringen redaktionellt stöttats av en rapport och en undersökning med Demoskop om hur skärmtiden påverkar våra
sociala liv.

– Det här är en långsiktig satsning som kommer att tas ut i olika spännande former under året och resultatet av ett gediget samarbete internt mellan våra avdelningar för kundinsikter, marknad och kommunikation. Vi är övertygade om att det är såhär vi måste jobba för att vara relevanta, det vill säga tillsammans och integrerat från start, säger Mikko Viitala, kommunikationschef på Telenor.

Arbetsgrupp

Telenor
Mikko Viitala – Acting Head of Communication
Katarina Hamnholm – Customer Insight Manager
Kendra Ibsen – Manager Market Communication
Tobias Clewemar – Head of Brand and Market Strategy
Mimmi Sköldberg – Marketing Manager
Mathias Murman – Project Manager/ Content Marketing Manager
Bellbird
Håkan Bonnevier
Per Frykebrant
Bodil Sidén
Ann Persson
Linn Rolfsdotter
David Horal

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AcnePRTelenorReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.