Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Telenorpappan" har gått bort – bolaget stoppar kampanjerna

Publicerad: 6 Maj 2019, 05:55

Skådespelaren Michael Perlitz har gått bort, så förbereder sig Facebook inför EU-valet och MDC betalar fortfarande till sparkade vd:n. Det och mer i veckans första morgonsvep.


"Telenorpappan" har gått bort – bolaget pausar reklamerna

I helgen gick Telenor ut på sitt Facebook-konto och meddelade att skådespelaren Michael Perlitz, främst känd som pappan i varumärkets reklamkoncept, har gått bort. Michael Perlitz har spelat rollen som pappan i reklamkonceptet sedan 2011. Telenor berättar att de i samråd med familjen tagit beslutet om att dela med sig av informationen offentligt. Michael Perlitz blev 50 år gammal.

"Våra tankar är först och främst med hans familj i denna svåra stund. Vi sörjer en fin kollega, skådespelare och vän som lämnat oss allt för tidigt. Vila i frid, Michael" skriver Telenor.

Telenor har även valt att pausa majoriteten av alla reklamfilmer där Michael Perlitz medverkar.

Opinion: Hur etiskt är det med annonser anpassade efter våra känsloliv?

I den digitala världen är det inga nyheter med anpassade reklambudskap. Men om annonsörer får information om hur vi för tillfället känner oss, vore det värre? I sin kolumn i the Guardian argumenterade i helgen Emily Bell, redaktör på Columbia Journalism Review, för att bolag som Amazon, ESPN och The New York Times är inne på ett sluttande plan när de anpassar sina annonser efter mottagarnas känsloliv. I ESPN:s fall handlar det till exempel om att inte visa några annonser alls om "ditt" lag förlorar.

"Det må vara ett fantastiskt redskap när det kommer till att ta fram nya tjänster, hålla varumärken vid liv och till och med förbättra vårt demokratiska system. Men det kan lika gärna vara en möjlighet för läkemedelstillverkare att sälja på dig blodtrycksmedicin. Klicka här för att köpa".

Så förbereder sig Facebook inför EU-valet

Vilken roll Facebook spelar i olika val har de senaste åren fått alltmer uppmärksamhet, främst i samband med det amerikanska presidentvalet 2016. Den 26 maj är det dags för val till Europaparlamentet och precis som tidigare kämpar Facebook med att rensa plattformen från vad man anser vara skadligt innehåll. På bolagets högkvarter i Dublin har man satt ihop ett så kallat "war room". Där jobbar ett 40-tal personer som under valet kommer försöka identifiera och stoppa spridningen av manipulation, falska nyheter och hets mot folkgrupp. Huvudstrategin från Facebooks sida är att försöka få de aktörer som är ute efter att manipulera och sprida vilseledande information att jobba med att komma runt plattformens filter snarare än att sprida sina budskap.

– Vi kommer använda olika metoder och verktyg för olika länder beroende på hur hotet mot just dem ser ut. Vår ambition är att i så stor utsträckning som möjligt skydda alla val runtom i Europa, säger Richard Allan, chef över bolagets public policy-avdelning till the Guardian.

MDC betalar fortfarande sparkade vd:n Scott Kaufman

Tidigare i år tillträdde Mark Penn som ny vd på holdingbolaget MDC Partners, ägare till bland annat svenska Forsman & Bodenfors. Penn tillträdde i samband med att hans bolag Stagwell Group gick in som nya majoritetsägare. Men holdingbolaget tvingas, precis som storebror WPP, betala en hel del pengar till sin tidigare vd. Enligt AdWeek kommer MDC under 2019 betala ut cirka 40 miljoner kronor till Scott Kaufmann. Pengarna kommer dels från Kaufmanns fallskärm men också från bonusar han enligt sitt tidigare kontrakt skulle få tillgång till under 2019. Enligt AdWeeks källor råder det inom holdingbolaget delade meningar om Kaufmanns prestation, vissa menar att delvis bär ansvar för den prekär situation de befinner sig i för tillfället medan andra menar att han hjälpte till att stabilisera den krängande båten.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.