Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tesco kritiserar traditionella medier för bristande brand safety

Publicerad: 20 mars 2019, 06:34

Brittiska medier får kritik från dagligvarujätten Tesco.

Foto: Wikimedia commons

Tesco anklagar brittiska medier för att inte göra tillräckligt för att säkra en trygg annonsmiljö, Disney köper Fox underhållningsdel och Facebook agerar efter att ha blivit stämda för diskriminerande annonspraxis. Det är några av rubrikerna i Morgonsvepet.


Nick Ashley, mediechef på den brittiska dagligvarujätten Tesco, anklagar traditionella publicister för att inte göra tillräckligt för att hantera problemet med bristande brand safety på sina digitala plattformar. Han menar att det är "frustrerande" att en allt för stor del av Tescos 90 miljoner pund stora mediebudget går åt till olika tech-verktyg med syfte att försäkra bolaget om att dess annonser inte dyker upp bredvid opassande innehåll. Det skriver The Drum.

– Vad jag vill är att lita på att den publicistiska miljö som jag köper annonsutrymme i ska vara säker och rätt för mitt varumärke, men det kan jag i allt större grad inte göra eftersom det blir allt mer komplext och fragmenterat. Publicister borde ta ett större ansvar, sade han i ett panelsamtal under Avdertising Week Europe, enligt The Drum.

Nick Ashleys kritik kommer efter en rapport från Edelman Trust Barometer som visar att en tredjedel av alla konsumenter skulle tappa förtroende för ett varumärke som dyker upp i anslutning till olämpligt innehåll online.

Tesco var en av de annonsörer som ställdes inför det här problemet under den brand safety-kris som uppstod på Youtube under 2017. Frågan om hur Tesco försäkrar sin brand safety hos traditionella publicister aktualiserades dock i veckan då brittiska medier kritiserats för att ha publicerat bilder från terrorattacken i Christchurch på Nya Zealand – och dessutom sålt annonser på innehållet. Flera annonsörer drog tillbaka sina investeringar från berörda titlar online, såsom The Mirror, The Sun och The Mail.

Miljardaffär i hamn – Disney köper delar av Fox
Affären mellan Disney och 21st Century Fox är slutligen i hamn, rapporterar bland annat The Verge. Det är Fox underhållningsdel av som blir uppköpt av konkurrenten, vilket innebär att Disney får kontroll över bolagets hela filmstudio, dess 30 procentiga andel i streamingtjänsten Hulu samt Fox Television Group. Populära filmer och tv-serier såsom Alien, Fantastic Four, Avatar, Deadpool och X-Men tillhör nu alla Disney.

Jätteaffären uppges vara värd 71 miljarder dollar, ungefär 655 miljarder kronor, och förväntas bana väg för Disneys nya streamingtjänst Disney Plus som ska lanseras senare under året.

– Det här är ett extraordinärt och historiskt ögonblick för oss – som kommer att skapa betydande värde för vårt företag och våra aktieägare under lång tid, säger Disneys vd Bob Iger i en kommentar, enligt The Verge.

Fox behåller Fox News, Fox Sports och Fox Broadcasting.

Facebook agerar efter att ha kritiserats för diskriminerande targeting
I åratal har Facebook mött kritik för sitt sätt att låta annonsörer rikta annonser till specifika grupper, bland annat genom att exkludera användare baserat på etnisk tillhörighet och andra kategorier som är skyddade under diskrimingeringslagar. Systemet har möjliggjort för exempelvis hyresvärdar att hålla undan sina annonser på Facebook från vissa folkgrupper. I september förra året valde The American Civil Liberties Union (ACLU) att stämma Facebook för att bryta mot medborgerliga rättigheter med sin annonsstrategi.

Nu väljer Facebook att agera genom att ta bort möjligheten att rikta annonser för bostäder, rekrytering och lån till specifika etniska grupper. Det skriver The Guardian. ACLU kallar det för en "historisk uppgörelse"

"Vi är glada över att Facebook har gått med på att ta betydelsefulla steg för att se till att diskriminerande annonspraxis inte får ett nytt liv i den digitala eran, och vi förväntar oss att andra techbolag ska följa i Facebooks fotspår" säger Galen Sherwin, advokat på ACLU, i ett uttalande.

Medarbetare anklagar BMF för diskriminering av gravida
I förra månaden valde en kvinnlig vice vd på amerikanska reklambyrån BMF att stämma sin arbetsgivare. Enligt kvinnan ska cheferna ha hållit henne borta från en befordran på grund av att hon var gravid och planerade att gå på mammaledighet. Nu har samma kvinna lämnat in en reviderad stämningsansökan, där hon menar att fler kvinnor har utsatts för diskriminerande behandling av byrån, på grund av sitt kön och graviditet. Det skriver bland annat Adage.

En av de utsatta kvinnorna uppger i stämningsansökan att hon under en arbetsintervju gällande en tjänst på byrån fick frågor från chefen kring huruvida hon hade barn eller planerade att inom kort blir gravid. Hon uppger också att byrån under ett senare samtal sagt att om antällningen blev hennes skulle hon lova att vänta ett år med att bli gravid. BMF tillbakavisar anklagelserna om diskriminering via sin advokat.

Nissan ersätter marknadschefen efter dalande försäljningssiffror
Jeremy Tucker, Nissans medie- och marknadschef i USA, lämnar sin roll som en del av en större översikt av ledningen. Det skriver Adage. Förändringen kommer efter att biljättens försäljningssiffror dalat med 15,6 procent under de årets två första månader. Ersättare blir Allyson Witherspoon, som idag är global chef för brand engagment på bolaget.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.