Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Text100 byter namn till Archetype och satsar globalt

Publicerad: 1 mars 2019, 10:01

Kommunikationsbyrån Text100 blir Archetype. Samtidigt aviserar man en global satsning för byrån som i dagsläget har 650 anställda spridda på 20 kontor över hela världen.


Ämnen i artikeln:

Text 100

De senaste två åren har Text100:s verksamhet i Sverige brottats med lönsamhetsbekymmer. 2014 gick man ihop med Bite och dubblade därmed sin omsättning på den svenska marknaden från 8 till 16 miljoner kronor.

Byrån har dock en global verksamhet där samgåendet med Bite under hösten 2018 genomfördes i USA och Storbrittanien.

Nu väljer fullservicebyrån, som tidigare mest jobbade med pr, efter 38 år att byta namn till Archetype.

– Vi vill markera vår utveckling och bredare erbjudande inom marknadskommunikation med att byta namn, säger Annika Jungeteg Falkman, VD på Archetype Sverige. Vi grundades ju samma år som Front 242 och kanske är det bara de och möjligtvis Blink-182 som fortfarande känns som stenhårda varumärken med siffror i.

I ett pressmeddelande skriver Archetype att man har som ambition att varje lokalt kontor ska bli en "pionjär" på sin marknad. Målen ska uppnås genom konsekventa kvalitetsstandarder som ska garantera en jämn och hög kvalitet. De senaste åren har Text100 utökat sina tjänster inom strategi, dataanalys, grafisk design, formgivning, film, innehållsproduktion och apputveckling.

– Utvecklingen av vår grafiska profil och varumärke är som ett bra kundcase för
verksamheten och ett startskott för det nya kapitlet i vår verksamhet, säger Annika Jungeteg Falkman. Vi på Sverigekontoret känner oss lite extra glada över att profilen har inspirerats av skandinavisk design, en hyllning till vår region och att vi är en byrå med global täckning men med lokal förankring.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Text 100

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.