Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag30.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The Amazing Society närmar sig 100-miljonersgränsen

Publicerad: 1 Augusti 2019, 12:17

The Amazing Societys vd Tobias Franzén.

Foto: Andreas Elgstrand

Social first-byrån The Amazing Society är en av Sveriges snabbast växande. Under 2018 breddade man sitt erbjudande och började bland annat hantera mer och mer mediaköp, något som resulterat i att bolaget nu omsätter 98 miljoner kronor.


Ämnen i artikeln:

The Amazing Society

Kommunikationsbyrån The Amazing Society, som kallar sig själva för en social first-byrå, har sedan starten haft ett uttalat mål om att deras arbete i slutändan ska bidra till ett bättre samhälle. I erbjudandet ingår alltifrån innehållsproduktion till strategi och medieköp. Bland byråns kunder finns varumärken som Huawei, Svanen, SEB och Danske Bank.

2018 var ett händelserikt år för byrån. Bland annat anställde man branschprofilen Christina Knight som ny kreativ chef, utsågs till landets mest jämställda byrå i Guldvågen och blev för tredje året i rad utsedd till Di Gasell.

I slutändan landade omsättningen för den 36 man starka byrån på 98,9 miljoner kronor (71,2 mkr) med en nettomarginal på drygt 2 procent (3,5%). Under året såg man även sin byråintäkt öka med 28,3 procent.

I årsredovisningen skriver The Amazing Societys vd Tobias Franzén att man under året blev inbjudna till en mängd reklampitcher där man konkurrerade med några av landets främsta reklambyråer, något han ser som ett kvitto på att man stärkt sitt kreativa erbjudande.

LÄS MER: Tobias Franzén: "Branschens ansvar börjar med de egna strukturerna"

The Amazing Society har också börjat spåra de aktiviteter man gör för att säkerställa att de bidrar till visionen om ett bättre samhälle. Bland annat räknar man de timmar som personalen lägger på projekt som på något sätt bidrar till FN:s globala klimatmål. Man har även börjat räkna de medieköpskronor som läggs på inkluderande budskap.

– Det spenderades 75 miljarder på reklam i Sverige förra året, the Amazing Society står för en promille av det. Det jag vill åstadkomma är att de pengar som spenderas av våra kunder används både till att skapa reklam som levererar men också säkerställer att mottagaren inte tar skada. Man måste alltid börja hos sig själv, har Tobias Franzén tidigare berättat för Resumé.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Amazing Society

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.