Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The Arks skiva fusk med momsen

Publicerad: 6 Mars 2011, 12:25

The Arks ”In full regalia” är i första hand att betrakta som en skiva och inte som en tidskrift. Det hävdar Skatteverket som nu kräver företaget på en kvarts miljon extra i moms.


Ämnen i artikeln:

The Ark

När The Ark släppte sitt senaste album i fjol var det inte på det traditionella viset. Istället för vanlig skivförsäljning följde albumet med en inplastad tidskift som såldes i butik.

Tilltaget hyllades och många menade att det var vägen framåt för skivbranschen. Men nu kräver Skatteverket företaget Artistmagasinet i Stockholm AB på drygt 250 000 kronor extra i moms, skriver Sydsvenskan.

Anledningen är att ”In full regalia” såldes med tidningsmomsen som ligger på 6 procent istället för skivmomsen på 25 procent. Företaget hävdar att skivan är underordnad magasinet, medan Skatteverket hävdar motsatsen. Därför har de nu delat upp marknadsvärdet för skivan respektive tidskriften, och kommit fram till att cd:n står för 80 procent av marknadsvärdet, medan magasinet står för 20 procent. 80 procent ska därför enligt Skatteverket beskattas med 25 procentig moms.

Runt 40 000 exemplar såldes av magasinet och därför krävs Artistmagasinet i Stockholm AB på drygt 250 000 kronor i extra moms. Men företaget har överklagat.

– Med ett band som har haft en karriär som The Ark så kretsar det där köpet lika mycket kring bild, text och formgivning. Jag menar att år 2011 så handlar det till nästan 90 procent om det. Inspelad musik är gratis där ute. Gratis, säger Jon Gray som är The Arks manager och styrelseledamot i Artistmagasinet i Stockholm AB till Sydsvenskan.

The Arks ”In full regalia” nominerades tidigare i år till tio-i-topp i Resumés Tidskriftsallsvenskan.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

The Ark

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.