Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The Fan Club brädade alla!

Publicerad: 22 September 2009, 09:45

The Fan Club sopade hela Skåneslätten med konkurrenterna i Resumés nyaste tävling Hela Skånes Bästa Reklam. De vann på sin kreativitet. Men de använde själva tävlingen mycket kreativt också.


Ämnen i artikeln:

The Fan ClubHela Skåne

Skånsk guldglädje. Bryggeriets chef Pernilla Prabert tillsammans med The Fan Club: Malin Wikerberg, Ulla-Karin Barrett, Christian Barrett, Ola Obrant Andreasson och Sami Lill.

Fem av sex möjliga. Det var The Fan Clubs resultat när juryn hade fattat sitt beslut i tävlingen Hela Skånes Bästa Reklam. Endast reklambyrån Glenn, också bosatt i Malmö, delar prisglansen med en andraplacering för Ystads Alle­handas profilering.

Priser är viktigt för The Fan Club, som anses som Malmös kreativa lilla uppstickare trots att byrån nu har sju år på nacken. Men den här tävlingen innebar en extra utmaning. I klassen Hela Skåne, sponsrad av annonspaketet Hela Skåne, fick både publicerade och opublicerade kampanjer tävla. Kravet var att kampanjerna inte skulle ha gått i just Hela Skåne tidigare. En del i branschen har varit skeptiska mot regeln: det som inte har gått finns inte.

Men The Fan Club såg möjligheten som en dörröppnare.
– Vi såg det som en bra möjlighet att jobba fram idéer för nya kunder och få till möten med dem, säger Ulla-Karin Barrett, vd.
– Är det dessutom så att man kan vinna medieutrymme är det få som tackar nej, säger Christian Barrett, kreatör och grundare.

Gladast är de över att den av deras kunder som verkligen behöver det också vinner första pris i kategorin: medieutrymme i annonspaketet Hela Skåne för 500 000 kronor går till Bryggeriet, som sysslar med skateboardverksamhet för ungdomar.
– Detta kändes som ett perfekt tillfälle för dem. Är det någon som behöver pengarna så är det de, säger Ulla-Karin Barrett.

Hon kontaktade verksam­hetens ansvariga,  Pernilla  Lindörn-Prabert, som blev eld och lågor.
– Hon har varit jätteengagerad i den här tävlingen.

The Fan Club, eller Klubben som byrån kallas internt, grundades en novemberdag 2002 av kreatörerna Ola Obrandt Andreasson och Christian Barrett. De jobbade ihop på Blanking och hade länge pratat om att göra något eget ihop.
– Så gick Blanking i konkurs och vi fick äntligen tummen ur, säger Christian Barrett.

Inga kunder hade de, men Barretts pappa hade en stor etagelägenhet. De fick låna ett litet rum på övervåningen och en dator.
– Och där satt vi och tittade på varandra på var sin sida skrivbordet, berättar han.

Då kom Sydsvenskans Peter Maierhofer och frågade om de hade en byrå och kunde göra lite jobb åt honom. Det kunde de. Nu har de hela reklamuppdraget för Sydsvenskan.
– Därför känns det roligt att vinna med dem också. Det är en bra kund som utmanar oss hela tiden, säger Ulla-Karin Barrett.

I analysen av Malmös reklamvärld kom de fram till det som fortfarande är byråns grundsyn: att göra varumärken till idoler, att hitta fans till sina kunder.
– Då var det inte en lika etablerad tanke som i dag, säger Christian Barrett.
– Vi börjar alltid i den änden. Man får en mycket öppnare inställning till produkten och man påminns ständigt om att vi håller på med människor.  Viktigt inte minst i tider när så mycket handlar om att räkna kontaktytor.

Om det finns någon hemlig trolldryck bakom The Fan Clubs framgångar består den kanske till hälften av ”fanskonceptet”. Men i den soppan finns också arbetssättet, menar Ola Obrandt Andreasson.
– Vi jobbar mycket. Och vi jobbar väldigt bra tillsammans. En idé vidareutvecklas av många personer. Och i slut­ändan ska man komma ihåg att det finns en kund som säger okej. Vi har jobbat med kunder som har uppskattat kreativitet.

Att välja sina kunder är också viktigt. Byrån jobbar bara med kunder de själva är fans till. Och som är ute efter det byrån gör: kreativ reklam som sticker ut.
– Vi är inga strategikonsulter. Vi tror att våra kunder vet vad de vill och söker oss för att bryta igenom bruset med bra reklam, säger Ulla-Karin Barrett.

Det händer att de säger nej till kunder. Hon ser det inte som en lyx att kunna göra det.
– Det är en viktig integritetsfråga. Och fungerar inte samarbetet blir det heller inga bra jobb utan bara dålig ­energi. Och det har man inte råd med.

Vinnare kategori Hela Skåne: Skejt för nybörjare

Juryns motivering. ”Den är så charmig. Och så självklar. Annonsen summerar hela läget i en enda bild.”

Kund: Bryggeriet
Byrå: The Fan Club

Bryggeriet är en skateboardverksamhet för ungdomar som har både inomhus- och utomhusbanor samt del i gymnasieutbildning. Annonsen är för deras nybörjarverksamhet.
    – Vi anspelar på en insikt om hur det kan gå i början och låter plåstret symbolisera det. En snabb, enkel kommunikation som man ska fatta fort, säger Ola Obrandt Andreasson, kreatör på The Fan Club.

2:a plats: Advanced tech in sleeping

Kund: Dux
Byrå: The Fan Club


– Vi hade den här idén och tog kontakt med Dux för att få presentera den. Det var en kall införsäljning som lyckades bra, säger Ulla-Karin Barrett, vd för The Fan Club.
     – Den kreativa tanken är ganska enkel. En saga är något som alla känner igen sig i och vi ville välja en saga som många känner igen sig i. Budskapet är att man somnar lätt i en skön säng, säger Christian Barrett, kreatör.

3:e plats: "Aj, aj"

Kund: Hansaplast
Byrå: The Fan Club


En enkel idé med hög igenkänning som byrån kläckte i ett annat sammanhang, ringde kunden och frågade om de ville ha den. Det ville de.
    – Det är en lek med mediet i sig. Man kan faktiskt skära sig på papper, säger Christian Barrett, kreatör.

Vinnare kategori Skånes Bästa Kampanj: Plats för debatt

Juryns motivering.”Skönt med en tidning som ger folkets åsikter lika stor dignitet som sina egna. Man vill genast sätta dit ett eget klistermärke och vara med i debatten. Man blir också nyfiken på fortsättningen på nätet.”

Kund: Sydsvenskan
Byrå: The Fan Club


Uppdraget att kommunicera Sydsvenskans debatterande roll i Skåne kommer från chefredaktör Daniel Sandström. Byrån gjorde utomhusreklam av en mängd klisterlappar som alla handlade om debatter som har förts i Sydsvenskan.
– När du har något att ta upp till debatt ska du vända dig till Sydsvenskan. Debatten är tidningens själ, säger Ola Obrandt Andreasson, kreatör på The Fan Club.

2:a plats: På din sida

Kund: Ystads Allehanda
Byrå: Glenn


I våras slutade Ystads Allehanda och systertidningen Trelleborgs Allehanda göra gemensamt material. YA:s profileringskampanj inleddes med ett särtryck med namnen på alla vuxna personer i de fem Söderslättkommunerna som är Ystads Allehandas bevakningsområde.
– Det är alla de här som redaktionen på YA gör tidning för, säger Niclas Nilsson, projektledare på Glenn Reklambyrå.
Bilagan gick ut till alla hushåll, som också fick tidningen i tre dagar och ett prenerbjudande.

3:e plats: Gråtande ängel

Kund: Sydsvenskan
Byrå: The Fan Club


Annonsen infördes en enda gång i matchbladet när Malmö FF mötte IFK Göteborg hemma på Malmö stadion i en allsvensk match.
– Sydsvenskan håller förstås mycket djupt på MFF, säger Ola Obrandt Andreasson.
Som ordspråket lyder: en bild säger mer än tusen ord …

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

The Fan ClubHela Skåne

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.