Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag23.04.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The Guardian minskar förlusterna

Publicerad: 26 juli 2017, 10:38

Foto: Wikimedia Commons / Bob Bryant

Brittiska The Guardian minskar sina förluster med en tredjedel och hoppas vara lönsamt inom två år.


Ämnen i artikeln:

The Guardian

De ekonomiska bekymren för brittiska dagstidningen The Guardian rönte stor uppmärksamhet när bolaget för ett år sedan rapporterade förluster på 173 miljoner pund. Det dystra resultatet kom efter att tidningens tidigare chefredaktör Alan Rusbridger envetet satsat på en räckviddsstrategi som i slutändan inte bar frukt. Sedan Rusbridgers avgång har han ersatts av Katherine Viner som infört en betalmodell baserat på frivilligt "medlemsskap" i tidningen. Den 2 april i år hade the Guardian 230 000 betalande medlemmar.

När The Guardian idag presenterar sina siffror har man lyckats minska förlusterna till 45 miljoner pund och tidningen hoppas att man kan vara lönsam inom två år. Tidningens digitala intäkter har stigit med 15 procent, medan de digitala annonsintäkterna har ökat med knappa tio procent.

– Vi har ökat våra digitala intäkter och vi ser en stark tillväxt i medlemskap, prenumerationer och donationer. Fler människor än någonsin betalar för the Guardians journalistik. De nya intäkterna hjälper oss att bygga en stark plattform från vilken vi kommer ta avstamp och investera i den journalistik som gjort oss till en av världens mest betrodda källor, säger Guardian Media Groups vd David Pemsel till den egna tidningen.

Vid årsskiftet gjorde the Guardian sig av med 300 journalister och har i dagsläget 1563 personer anställda.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The Guardian

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.