Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

The King har kommit stan

Publicerad: 11 Juni 2009, 11:32


Ämnen i artikeln:

Crispin Porter + BoguskyDaddy

Crispin Porter + Boguskys jobb för Burger King har varit banbrytande, uppbyggd kring figuren ”The King". Resumé tog en bild på ikonen när vi besökte byrån för ett par år sedan.

En glad dag!
Daddys Gustav Martner talar inte bara i egen sak.
När det ser som mörkast ut i branschen kommer en av de mest positiva branschnyheterna de senaste åren: världens bästa byrå köper en svensk byrå som ska bli navet för den europeiska marknaden.
Det är förstås glädjande för Daddy, säkerligen belönande för ägarna och inte minst bra för ett av konjunkturen hårt piskat Göteborg: Sveriges andra stad kommer i framtiden att kunna skylta med två byråer som förkortas CP&B och F&B.

Men i större perspektiv och för branschen är förstås symbolvärdet av köpet det absolut viktigaste.
Sverige har under flera år befäst sin position som ett av världens ledande länder inom digital kommunikation. Framgångarna i reklamtävlingar har varit så många att ”the swedish affair” nästan blivit tröttande intern och det svenska ”digitala undret” blivit ett eko av sitt eget idisslande.
Det har gått fyra år sedan Aegis köpte Farfar, ett par sedan Great Works sålde en majoritet till japanska TYO.

Många andra digitala byråer har också på egen hand de senaste åren försökt skaffa sig position i Amsterdam, London och New York för att komma närmare sina uppdragsgivare: bland dem B-Reel och Perfect Fools. Men en tuff konjunktur, som slog till tidigare i USA än i Europa, har bromsat expansionstakten.

Samtidigt har byråer som Farfar och Great Works allt mer övergett sitt digitala fack och konkurrerar nu allt oftare med ”traditionella byråer”: ett tecken på branschmognad, bland både kunder och byråer.
Det är symptomatiskt att just Daddy, som tillsammans med North Kingdom haft de minst uttalade planerna på internationell expansion, blir den byrå som först går upp i en internationell partner. Crispin Porter + Bogusky ingår visserligen i noterade MDC, men är med amerikanska nätverksmått att betrakta som fristående. För den som tvivlar är det bara att läsa den underhållande storintervju som Resumés förra reklamreporter Maria Lindholm gjorde med Alex Bogusky för några år sedan.  (Resume.se kommer i morgon att återpublicera texten som långläsning inför helgen.)  

Så: Tuffa tider brukar driva på konsolideringar och strukturaffärer. Och den svenska kronan är just nu svag i förhållande till dollarn….
Och North Kingdom, B-Reel och Perfect Fools har till exempel nära samarbeten med Goodby, Silverstein & Partners.
Men vänta… det tar vi sen!
Idag ska branschen fira med lunch på BK.
The King har kommit till stan!

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.