Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

The North Alliance gör vinst på över 100 miljoner

Publicerad: 7 juni 2019, 06:02

NoA:s koncernchef Thomas Høgebøl och Sverigechefen Petronella Panerus.

Fortsatt goda ekonomiska tider för NoA, Obamas knyter avtal med Spotify och kostnaden av digitala annonsbedrägerier är högre än någonsin. Det och mer i veckans sista morgonsvep.


Ämnen i artikeln:

NoaThe North Alliance

För fem år sedan grundades byrånätverket The North Alliance där bland annat de svenska byråerna Åkestam Holst, Bold, North Kingdom och Making Waves ingår. Förra året sålde investmentfonden Capman sitt innehav i koncernen till Norvestor. I dagsläget äger Norvestor 60 procent av nätverket.

I dagarna har NoA presenterat sina siffror för 2018. Totalt omsatte nätverket 2018 1,17 miljarder kronor med ett EBITDA-resultat på 105,1 miljoner kronor. Siffrorna innebär att omsättningen och EBITDA-resultatet mellan 2017 och 2018 ökade med 12,1 respektive 41,8 procent.

I en intervju med Resumé har byrånätverkets vd Thomas Høgebøl tidigare berättat att man inom nätverket prioriterat att utöka de befintliga samarbetena istället för att pitcha på nya kunder.

– Det finns många byråer där ute som har pitchar alldeles för mycket. Det gör att man jobbar alltför mycket i projekt i stället för i processer. Det blir för kortsiktigt.

LÄS MER: NoA:s framtidsbygge: "Vi kommer köpa bolag för mycket pengar framöver"

Spotify inleder samarbete med Obamas produktionsbolag

Makarna Barack och Michelle Obama har inte legat på latsidan sedan den förstnämnde för några år sedan lämnade Vita huset. Deras produktionsbolag Higher Ground har redan ett avtal med Netflix och knyter nu ett avtal med en annan av streamingerans stora vinnare – Spotify. Den svenska streamingplattformen har det senaste året försökt flytta fram sina positioner på podcastmarknaden. Och dealen med paret Obama ser lite speciell ut. Makarna ska de kommande åren utveckla, producera och låna ut sina röster till utvalda podcasts, det skriver The Drum.

– Vi har alltid sett värdet i underhållande och tankeväckande konversationer. Det hjälper oss att bygga närmre relationer och öppnar upp oss för nya idéer, säger Barack Obama i ett pressmeddelande.

Årliga kostnaden av digitala annonsbedrägerier – 30 miljarder dollar

Problemet med falska annonsvisningar har länge varit ett problem som gäckat annonsörer och Resumé har tidigare rapporterat om att det blivit allt vanligare även på den svenska marknaden. Globalt räknar man med att 30 procent av alla annonsvisningar är falska och problemen är som störst på den asiatiska marknaden.

Nu kommer en ny rapport från säkerhetsföretaget Cheq som uppskattar den årliga kostnaden av "ad fraud" till 30 miljarder dollar.

– Jag har undersökt de ekonomiska kostnaderna av bedrägeri i olika branschen och jag måste säga att jag var chockad när jag såg hur utbrett det är inom digital annonsering, säger Roberto Cavazo, professor i ekonomi vid University of Baltimore, som jobbat tillsammans med Cheq på rapporten.

Dentsu Aegis slår ihop byråer

Det japanska nätverket Dentsu har, precis som övriga nätverk, tidigare aviserat att de vill hitta en enklare organisationsmodell för sina byråer. Ett led i den nya strukturen blir att slå ihop byråerna 360i, Fetch och ICUC. I Sverige har Dentsu Aegis mest digitalbyråer som Isobar, iProspect och Vizeum – en typ av byråer som inte kommer att slås samman.

– Det gör det lättare för oss att förklara och presentera vårt erbjudande. Tidigare har det i ärlighetens namn varit rätt krångligt. Vi gör det både för oss själva och för våra kunder, säger Ewan Javrie, vd för Dentsu Aegis i Storbrittanien.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

NoaThe North Alliance

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.