Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Thomas Mattsson

Publicerad: 27 november 2008, 12:43

Thomas Mattsson chef för Expressen Nya Medier bloggar om egna tidningen och sajten. Han berättar också att han gärna läser de svenska Schibstedchefernas bloggar.


Thomas Mattsson är chef för Expressen Nya Medier. Foto: Resumé

Vad skriver du om?
– Expressen.se och Expressen Digitala Medier.

Varför bloggar du?
– Jag vill ge mediebyråer, reklamköpare och branschmedier en möjlighet att kontinuerligt få information om Expressen.se och därmed skapa en informationskälla som de kan återkomma till för att exempelvis ta del av vår analys av trafikutvecklingen.

Vad har du för ambitionsnivå på bloggen?
– Jag skriver minst ett inlägg per vecka om förra veckans trafik och kommenterar då också några övriga aktörer på marknaden. Jag berättar i andra inlägg också om nya satsningar som vi kanske inte gör pressreleaser om, och publicerar en del statistik som inte framgår av KIA-listan. Normalt blir det väl cirka tre inlägg per vecka.

Något inlägg som du ångrat i efterhand?
– Nej.

Får du mycket respons från läsarna?
– Jag får ganska många mejl med synpunkter på sajtens nyhetsvärdering, innehåll och teknik. Men kommentatorsfunktionen på bloggen kräver registrering, så där är inläggen inte lika många. Det är dock viktigt att komma ihåg att min målgrupp är branschen, jag skriver ibland om publicistiska frågor men avstår oftast att utveckla mig om utgivarbeslut och frågor som Expressens chefredaktör Otto Sjöberg är övergripande ansvarig för.

Vilka andra bloggar följer du?
Jan Helin, Kalle Jungkvist, Martin Jönsson… och en himla massa andra som handlar om medier. Jag gör också varje dag flera olika sökningar på Knuff för att hitta inlägg om exempelvis "Expressen" eller "webb-tv" skrivna av privatpersoner, och försöker på deras bloggar ge svar på deras frågor för att visa att vi är intresserade.

Thomas Mattssons blogg

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.