Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Thomas Runfors

Publicerad: 24 september 2009, 12:47

Thomas Runfors informationschef på SF Bio.


Thomas Runfors

Det sägs att det är bra spring i biosalongerna just nu?
– Det går upp och ner. Nu har det varit upp, vi har haft filmer som har fungerat bra.

Till exempel?
– ”Änglar och demoner”, ”Terminator”, ”Ice age 3”, ”Transformers”, ”Harry Potter” …

Och en Millenniumeffekt förstås?
– Helt klart, och nu kommer ju tvåan.

Så då räknar ni med ett rekordår?
– Sådant vet man inte förrän till nyår. Vi brukar säga att den 20 december vet vi ännu inte om vi har gjort ett bra år. Så mycket betyder de sista två veckorna. Men visst, vi har haft den bästa juli på 15 år. Första halvåret gick biografbesöken upp med 25 procent mot året innan.

Men går folk på bio mitt i sommaren, jag brukar segla i Blekinge skärgård då?
– Seglarna har vi gett upp hoppet om. Fast vi hade faktiskt en campingbio på Dragsö i Karls­krona, dit kunde du ha gått. Sommaren har fått större betydelse för oss de tre senaste åren. Folk solar på dagarna och går på bio på kvällen. Vi har haft bra sommarfilmer som den svenska ”Sommaren med Göran” eller Johan Falk-filmerna.

Har debatten om SF Bios monopol tystnat nu?

– Vi har 66 procents marknads­andel, det är inte monopol. Men vi har de stora städerna, så vi får tänka som Bamse: om du är mycket stark får du vara väldigt snäll. Vi tycker att vi är rätt snälla, men vi måste ju försvara vår affär.

Vad gör ni med alla pengar som ni tjänar?

– Vi har investerat allt vi tjänat i renoveringar och nya biopalats, ungefär 50 miljoner i år. Näst på tur står Helsingborg.

Vilka publikdragare kommer under resten av året?
– ”Millennium 2” förstås. James Camerons ”Avatar” och Disneys ”Up” blir nog stora.

Vad såg du själv senast?

– Tarantinos ”Inglourious basterds” i torsdags hemma i Uppsala. Den var väldigt bra.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.