Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tidningarna saknar internationella annonsörer

Publicerad: 8 november 2007, 12:22

När svenska företag väljer annonsmedium väljer de tidningar lika ofta som tv. Internationella företag väljer nästa bara tv.


Tidningsbranschen är i kris. De senaste årens annonskonjunktur har slagit hårt mot tidningsföretagen och enligt en enkätundersökning TT gjort tror få chefredaktörer på en vändning inom det närmsta året. Nu vill Tidningsutgivarna sätta fingret på ett av problemen tidningsmarknaden brottas med: Internationella annonsörer väljer tv framför tidningar när de planerar sin annonsbudget.Som en jämförelse står det klart att de svenska annonsörerna väljer tv och tidningar i samma utsträckning.- Att internationella annonsörer gör andra val, beror framför allt på okunskap om den starka svenska dagspressen. Vi har en lång tradition av stark dagspress, som dessutom har en oerhört stor räckvidd och penetration. För oss är dagspressen en naturlig kanal, men vet man inte om det väljer man det som fungerar på de flesta andra marknader, nämligen tv, säger Johan Drakenberg, printchef på Carat. - Ofta beror det nog på att man följer en internationell mediepolicy. Den svenska mediebyrån kan säkert påverka en del, men de koncernmässiga riktlinjerna dominerar trots allt medievalet, säger Johan Drakenberg.TU har tittat på hur de 100 största annonsörerna i Sverige fördelat sina reklambudgetar under årets nio första månader. Hela resultatet presenteras i tidningen Dagspress.

Andreas Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.