Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tidningsankor, miljörapportering och kritik mot Systembolaget – här är årets mest lästa artiklar på Resumé

Publicerad: 28 december 2018, 12:30

Foto: Mostphotos

Det har varit ett händelserikt år på Resume.se. Här är de artiklar ni läsare varit allra mest intresserade av.


Året som gått har varit särskilt intensivt för oss på Resumé. Vi har bland annat granskat de alltmer utbredda problemen med stress som plågar kommunikationsbranschen, tacklat GDPR-utmaningarna från alla håll och kanter samt avslöjat den största medieaffären i svensk historia. Och mycket mycket mer.

Nedan följer en lista och en kort sammanfattning på de mest lästa artiklarna på Resume.se. Listan är rensad för äldre artiklar som av olika skäl fått pånyttfödd spridning under året som gått.

1. UNT:s artikel om tiggaren med miljoner blev viral – men mannen var inte tiggare

I februari fick UNT:s artikel med rubriken "Tiggare greps i Uppsala med sex miljoner" stor spridning i sociala medier. Många som delade artikeln menade att den fungerade som ett argument för att införa tiggeriförbud. Artikeln författades efter att Polisen släppt initiala uppgifter, uppgifter som sedermera ändrades. Det visade sig till slut att mannen inte alls brukade tigga och att han gripits på grund av grovt brott mot penningtvättslagen, något som fick många att kritisera UNT för att ha varit för heta på gröten.

2. Pär Holmgren riktar hård kritik mot SVT-inslag: "De gjorde fel på alla punkter"

Under 2018 har miljöfrågan återaktualiserats på grund av värmeböljor och flera naturkatastrofer och översvämningar världen över, bland annat de svenska skogsbränderna. När värmen i somras var som allra mest intensiv tipsade SVT om tre resmål med svalare temperaturer, något som fick den mångårige väderpresentatören och meteorologen Pär Holmgren att reagera.

– Hade de gjort inslaget när det inte varit en nationell katastrof i Sverige hade det kanske funkat, men nu blev det att man försökte bagatellisera situationen. Vi vet att klimatförändringar ger ökade risker för skogsbränder. Nu ska man förvisso inte skylla allt på klimatförändringar, men riskerna ökar vid ett torrare klimat. Att då skratta bort det hela och uppmuntra människor att dra till ställen dit man bara kan flyga är väldigt märkligt, berättade Pär Holmgren för Resumé.

3. "Ömsom vin, ömsom piss"

I tider av röda dagar är det många som knorrar över det statliga alkoholmonopolet och Systembolagets öppettider. I mitten av november författade reklamnestorn Björn Rietz en krönika där han menade att Systembolaget genom att köpa in viner av en viss kvalitet riskerar att förstöra det höga förtroende de fortfarande åtnjuter.

"Medan du kan välja att handla biodynamiska grönsaker på matbutiker som Paradiset, får du inte köpa viner med minimalt av tillsatser. Bolaget har monopol och de gillar inte så kallade naturviner – de finns i för små upplagor. Man hänvisar till beställningssortimentet där du i undantagsfall kan finna dem eller ett Bordeauxvin med normal alkoholhalt och socker under 3 gram/liter för under 200 kronor".

4. Jobbstressen blev Peters död

I våras granskade vi på Resumé den omfattande stressproblematik som plågar kommunikationsbranschen. Efter byråfusioner, nedskärningar och chefsbyten blev "Peter" sjukskriven för utmattningssyndrom. En månad senare tog han sitt eget liv. För Resumé berättade hustrun "Frida" om hennes kamp för upprättelse.

LÄS MER: Därför angår Peters död hela kommunikationsbranschen

5. Tidigare anställda vittnar om tystnads- och mobbningskultur på Perfect Day

Systrarna Hannah Widell och Amanda Schulman har länge hyllats för sin förmåga att förstå sig på det nya medielandskapet. I koncernen Perfect Day har de ett eget livsstilsimperium som vecklar ut sig alltmer för var dag som går. Samtidigt kunde Resumé i höstas avslöja att bolaget präglats av en tystads- och mobbningskultur där anställda inte vågade prata med varandra av rädsla för att bli uppsagda.

6. Vi begärde ut vår data – möttes av GDPR-haveri

Ska man verkligen behöva gå genom eld och vatten för att få ut sin egen persondata? Den frågan ställde sig Resumé Insikts redaktörer Yasmine Winberg och Julia Lundin efter att de frågat 40 företag om att få tillgång till sin egen data. Alla företags hantering underkändes av de jurister Resumé Insikt var i kontakt med och visade att det här med GDPR inte är den lättaste av puckar.

7. De är Näringslivets 150 Superkommunikatörer

I en värld där alla uttalanden och handlingar nagelfars har kommunikation aldrig varit viktigare. För att hylla de röster som på allra bästa sätt utnyttjar den till att göra gott utsåg Resumé i år för sjätte året i rad i Näringslivets 150 Superkommunikatörer. Storvinnaren blev norrmannen och hotellmagnaten Petter Stordalen som med sin enastående karisma charmat både sin egen personal och besökare runtom hela Norden.

– Kommunikation för mig handlar om en sak: storytelling. Människor kanske tänker att jag är uppmärksamhetskåt och tycker det är roligt att springa nedför hotellfasader och åka jetski till invigningar - men jag gör det för att folk ska minnas. För att de ska ta historierna vidare, berättade vinnaren för Resumé.

8. "Fredrik Skavlans intervju med Sarah Sjöström cementerar skadliga könsroller"

För ett par veckor sedan korades Sarah Sjöström av Aftonbladets läsare till Sveriges mest folkkäre idrottare. I januari besökte den mångfaldige OS-guldmedaljören talkshowen Skavlan och programledaren Fredrik Skavlan. I soffan fick hon svara på frågor om städning, matlagning och tvätt. Något som fick debattören Amanda Oxell att reagera.

"Det är de här värderingarna, de som slinker in under folks radar, som är de allra farligaste. Det faktum att publiken och gästerna glatt skrattar när de ser framför sig hur Sarahs pojkvän städar och tvättar, de är skitfarliga. För de upprätthåller och cementerar de könsroller som hindrar kvinnor från att leva i samhället på samma villkor som män." skrev Oxell.

9. De fälls av Granskningsnämnden för Timell-rapportering

Under året som gått har Granskningsnämnden för Radio och TV samt Pressens Opinionsnämnd kommit med flera avgöranden i fall som rör publiceringar från #metoo-hösten. Resumé kunde avslöja att SR, SVT och TV4 alla fälldes av Granskningsnämden för att inte ha respekterat Martin Timells privatliv i rapporteringen av anklagelserna mot den tidigare TV4-profilen.

10. IKEA:s blixtsnabba svar mot Zlatan och David Beckham

Reklambyrån Acne har det senaste året hyllats, både i nationell och internationell branschmedia, för sina smarta så kallade blixtkampanjer. Mest uppmärksamhet har passningen till Balenciaga fått men det var när det svenska möbelvaruhuset gav sig in i Instagramgnabbet mellan Zlatan Ibrahimovic och David Beckham som ni Resuméläsare reagerade allra mest.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.