Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tidningsdrottningen gör om Queen

Publicerad: 15 september 2009, 18:00

Snabbare nyheter och ökad utgivningstakt. Tidskriftsdrottningen Amelia Adamo gör om Bonnier-tidningen Queen inför bröllopsåret 2010. – Vi ska gå mer i clinch med de som i dag livnär sig på kungligheterna, säger Amelia Adamo till Resume.se.


Amelia Adamo. Foto: Resumé.

M-magasins chefredaktör Amelia Adamo har efter omorganisationen på Bonnier Tidskrifter  blivit övergripande ansvarig även för kungamagasinet Queen, som nu ska styras om för att på allvar ta upp kampen med de allra mest etablerade kungamagasinen, däribland Allers marknadsledare Svensk Damtidning.

Pamela Andersson är kvar som Queens chefredaktör och övriga redaktionsmedlemmar stannar, men magasinet ska bli mer snabbfotat och mer likt övriga kungabevakare på marknaden.

– Queen ska bli snabbare, utan att för den skull hamna i skvallerfacket. Det blir någon slags hybrid, säger Amelia Adamo, som hoppas kunna knyta nya experter till tidningen.

Tidigare var det tänkt att Queen skulle komma ut med 8 nummer 2010 – men det är alldeles för glest, menar Amelia Adamo.

– Det blir garanterat fler nummer, säger hon utan att vilja gå in på fler detaljer om omgörningen.

När får vi se tidningen i dess nya skepnad?

– I god tid före kronprinsessans bröllop.

Karin Lennmor, chefredaktör för Svensk Damtidning:

– Det var väl ganska väntat eftersom Amelia tog över rodret på Queen.. Men jag ser det inte som ett hot utan snarare som en draghjälp. Marknadsledaren, vi i det här fallet, tjänar ofta på att det kommer nya konkurrenter, vi får en släng av sleven av den ökade marknaden.
– Mitt team har också den bästa kungliga kunskapen och den tar de inte ifrån oss.

Men de kanske värvar från er?
– Det får vi väl se. Men vi står bäst rustade.

Svensk Damtidning har också förändringar på gång, enligt Karin Lennmor.

– Men vad det handlar om vill jag inte avslöja än, säger hon.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.