Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tidningsmogulens råsop

Publicerad: 12 juni 2009, 05:35

Tidningsmogulen David Montgomery talade klarspråk i går. Färre journalister ska producera mera och måste bli mer kommersiella. Och den obundna journalistikens betydelse för demokrati är betydligt överdriven, hävdar Montgomery.


David Montgomery.

Det var vid ett tal för holländska publicister som David Montgomery var mer frispråkig än någonsin.

Den före detta tabloidredaktören Montgomery bildade Mecom 2000 och har sedan dess byggt upp en europeisk tidningskoncern med tidningar i Norge, Danmark, Tyskland, Polen och Tidene.

Problemet är att Mecom till stor del är uppbyggd med lånade pengar och när intäkterna från tidningarna minska det sista åren har koncernen hamnat i likvid kris. Tusentals anställda har fått sparken, flera tidningar har sålts och i våras gjordes en nyemission på 1,7 miljarder kronor.

Men det räcker inte. Journalisterna måste jobba hårdare och bli mer kommersiella.
– Vi skäms inte för den nya operativa modellen för det handlar om att överleva, sa han vid sitt holländska tal i går enligt The Guardian.

Vad exakt Montgomery menar med mera kommersiell är oklart men han menar att det inte håller att redaktionernas position aldrig får ifrågasättas.

– Den omhuldade uppfattningen att tryckta tidningar ska behandlas med silkesvantar och ska hållas ifrån den kommersiella världen är en fantasi från ett ekonomiskt dårhus. Bästa sättet för tidningar att bidra till demokrati och till samhället är att tjäna pengar eftersom det är enda sättet att överleva på lång sikt.

Framtidens journalister ska vara innehållsredaktörer som sorterar material i stället för någon som gräver upp enskilda historier.

Han förnekar också att den nya tekniken inte har försämrat journalistiken eller journalistikens effekt på demokratin.
– Låt oss tala klarspråk – demokratin och världen är inte skyldiga tidningar eller tidningarnas verksamhet någonting. Demokratin har triumferat under de senaste decennierna på grund av att kommunikationen blivit svårare att stoppa.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.