Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tidskriftsexperten: Hälften av titlarna måste bort på sikt

Publicerad: 31 januari 2013, 15:00

Olle Lidbom

Foto: Andreas Elgstrand

Orvestosiffrorna är alltjämt en mardrömsläsning för tidskriftsförlagen. Resumés medieanalytiker Olle Lidbom anser att de stora lanseringarnas tid är förbi och att hälften av dagens titlar måste bort på sikt innan raset kan börja avta.


Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Drygt nio av tio tidskrifter backar i Orvesto Konsument 2012:3. Utvecklingen i räckvidd är inte överraskande om man ser till konjunkturläget och de senaste mätningarna.

Olle Lidbom, vd på Vassa Eggen och medieanalytiker i Resumé, tycker att siffrorna speglar en strukturell förändring där tidskriftscheferna börjar få slut på förklaringar.

– Den negativa trenden fortsätter. Det handlar inte längre om en tillfällig svacka. Det går inte längre att skylla ifrån sig. Förlagen har tidigare varit duktiga på att komma med ursäkter, nu börjar argumenten tryta, säger Olle Lidbom till Resumé.

Familjetidningarna backar något över hela linjen och än tuffare är det för heminredningssegmentet. Men utvecklingen kanske ändå är värst för tidningar med en manlig målgrupp. Tidigare i höstas lade tidningen Slitz ner och flera livtils-, teknik- och motormagasin riktade till män tappar räckvidd.

– På längre sikt kommer tidningar riktade till män att få det väldigt tufft. Slitz nedläggning är bara ett symtom. Cafe, King samt flera teknik och biltidningar kämpar. Männen är de största svikarna.

Raset för kvällstidningarnas bilagor tilltar i Orvesto. Olle lidbom betonar dock att räckviddsiffrorna inte har samma betydelse för kvällstidningarna som för de annonsberoende tidskriftshusen.

– Det ser inte alls bra ut för kvällstidningsbilagorna när det kommer till räckvidd. Men det är å andra sidan inte lika beroende av Orvesto-siffrorna. Precis som för tidningar som Hänt Extra är upplagan viktigare för bilagorna.

Vilka tidningar kommer inte att överleva 2013?
– Isabellas från Allers. Jag är förvånad över att den överhuvudtaget finns kvar med så låga siffror som 32 000 i räckvidd. I andra hand tror jag att kvällstidningarna kommer att svänga om sin affär och lägga ner en eller flera bilagor, säger Olle Lidbom som ser överetableringen på tidskriftsmarknaden som den största faktorn bakom raset:

– Listan över tidskrifter måste halveras på sikt om den negativa trenden ska vända.

Varför lyckas jakttidningarna gå emot den negativa trenden?
– Man får tänka på att det handlar om organisationstidningar. Det råder en jakt och resetrend och de stigande räckviddssiffrorna för jakttidningarna handlar om att intresset för jakt har ökat. Jag är mer imponerad av tidningar som M-Magasin och Femina. Deras siffror visar att äldre kvinnor är en målgrupp som gillar tidskrifter.

Om jag ska starta en tidskrift 2013 och göra den lönsam på sikt. Vilket segment ska jag satsa på?
– De stora lanseringarnas tid är förbi. Jag tror att en förklaring till att Icon inte finns med i Orvesto är att räckviddssiffrorna inte har motsvarat förväntningarna. Tidningar som Vi och Filter fortsätter att gå stark. Kreddiga tidningar, med hög svansföring som satsar på ett djupare innehåll. Jag säger inte att man ska utmana deras nisch, men smarta och kreddiga tidningar finns det plats för.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Orvesto KonsumentOrvesto

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.