Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag09.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tillväxten Eniros tuffaste uppgift

Publicerad: 1 Februari 2010, 15:46

För de tryckta medierna blev 2009 ett riktigt skitår. Men när dagspressen och tidskrifterna nu ser att annonsintäkterna stabiliseras på en låg nivå, så har Eniro sannolikt det värsta framför sig.


Ämnen i artikeln:

EniroBörs

truefalse

Katalogernas tid är snart ute och Eniros vd Jesper Kärrbrink måste stöpa om företaget från offline till online - där konkurrensen är betydligt hårdare. (Montage: Andreas Elgstrand)

Det saknas inte utmaningar för Eniros vd Jesper Kärrbrink under 2010. Till skillnad från dagspressen och tidskrifter, där annonserna ryker direkt i en lågkonjunktur, så finns det en fördröjning i nedgången för Eniro.

I förra veckan meddelade bolaget att 60 säljare sägs upp i Sverige. Förklaringen som gavs i pressmeddelandet är att online- och offlineförsäljningen nu ska få en gemensam säljkår. Men det sänder också ut signalen att efterfrågan just nu är låg på Eniros tjänster.
– Jag tycker att det fortfarande är en tuff reklammarknad. Jag känner att den har stabiliserats och man ser vissa ljusglimtar, men det är fortsatt väldigt tufft, konstaterade försäljningschefen Peter Kusendahl till Nyhetsbyrån Direkt i samband med neddragningarna.

Men även om konjunkturen blir en tuff match för Eniro den närmaste tiden så finns det en betydligt tuffare match på sikt. Företagets största inkomstkälla – Gula Sidorna – är dödsdömd. Jesper Kärrbrink har själv i Huvudstadsbladet nyligen gett katalogerna en livslängd på mellan sju och tio år till, eftersom folk över 45 fortfarande använder katalogerna. Företagets prognos är att intäkterna kommer att krympa med 8 till 10 procent om året.

Med den prognosen är det lätt att förstå att han kallade sig själv en ”transformer” på internetkonferensen Sime i höstas.

Men omstöpningen av Eniro från offline till online är inte enkel. På katalogsidan är företaget marknadsledare. 2008 var marknadsandelen i Sverige 74 procent. I Norge ser marknadsandelen ut som valresultatet i gamla Sovjetunionen – 99 procent.

Men när katalogmarknaden kännetecknas av ganska stora inträdesbarriärer och få konkurrenter så är onlinemarknaden den motsatta. Här råder hyperkonkurrens som kommer från en rad håll.
Bland huvudkonkurrenterna finns Google och Schibsted med sajter som Hitta och Blocket. Här är dessutom utgångsläget ett annat med en marknadsandel på knappt 20 procent i Sverige.

Eniros onlinefokus är nu att öka relevansen i sökningarna – och därmed också få flera transaktioner och inte bara klick. Produktutvecklingstakten är hög inför 2010.

På några års sikt har Eniro säkert tagit ytterligare andelar av internetkakan.

Men det ska mycket till om tillväxten är lika snabb som katalogintäkterna krymper. Prognosen blir därmed att Eniro blir bolag som krymper med lönsamhet.

Veckan som gick – och som kommer

Bonnier investerar i Servicefinder.
Bon­niers riskkapitalbolag, B Media Invest, blir delägare i företaget Servicefinder. Företaget är en förmedlingssajt för tjänsteföretag.
Även Godisprinsens grundare Dani Evanoff och finansmannen Anders Landenius är ny ägare i bolaget. De nya investerarna tar nu plats i bolagets styrelse.
Servicefinder har i dag 3 200 leverantörer som får runt 12 000 uppdrag genom tjänsten. Företaget omsatte 11,7 miljoner 2008 och är lönsamt.

E24 – en miljonsajt. Vecka två blev bra för de svenska mediernas sajter. Aftonbladet tog sig för första gången över 5 miljoner besökare. Svenska Dagbladet slog rekord och E24 tog sig för första gången över drömgränsen på 1 miljon unika besökare. Även Dagens Nyheter har startat året starkt. 1,4 miljoner unika besökare är drygt 40 procent bättre än ifjol.

Två miljarder borta.
Sveriges Mediebyråer summerar ett dystert 2009. Reklamen som förmedlades av byråerna minskade med 17 procent – eller två miljarder. Men det värsta raset är sannolikt över. I december sjönk investeringarna med 9 procent och både landsortspressen, radio och storstadspress ökade.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

EniroBörs

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.