Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tio år sedan skandalen

Publicerad: 27 november 2009, 07:53

Det är 10 år sedan Sydafrikaaffären som fällde pr-byrån Rikta. På torsdagskvällen träffas de gamla medarbetarna för att ta reda på om det var bättre förr.


Ämnen i artikeln:

Peter EriksonSund Kommunikation

Peter Erikson. Bilden är tagen under en av presskonferenserna i samband med Sydafrika-affären. Foto: Aftonbladet Bild

– Det finns en Facebook-grupp som heter Rikta Heroes med före detta medarbetare. Det är vi som nu kommer att träffas. Det är 10 år sedan Rikta lades ner och om vi funnits kvar skulle byrån blivit myndig i år, säger Peter Erikson, som var vd på Rikta.

Göran Perssons sågning av Riktas evenemang fick er på fall. Nu är han själv konsult på JKL. Ni har inte bjudit in honom?
– Nej. Det är bara för före detta medarbetare.

Du är nu på Sund Kommunikation som nyligen såldes till Trimedia. Känns det som en revansch?
– Nej. Men det är väldigt kul att ge sig ut på den här internationella resan. Det är min tredje byrå. Jag var vd på BNL på 80-talet. Rikta på 90-talet och nu Sund.

Då blir det en ny byrå på 2010-talet?
– Nu ska jag göra det här till något riktigt bra sedan får jag lämna över till yngre talanger när tiden är mogen.

Vad gjorde Rikta för avtryck på pr-marknaden?
– Vi dominerade 90-talet och för ett tag sedan räknade jag att det är 17 pr-företag som drivs av före detta Rikta-medarbetare. Prime tog sedan över staffettpinnen från oss. Både Carl Fredrik Sammeli, Fredrik Andersson och Thomas Idergaard jobbade på Rikta.

Hur många är ni på Sund?
– Det är jag och Carl-Johan Wachmeister. Nina Nygaard Lundin som är chef för Stockholmskontoret har också ett förflutet på Rikta.

Vad var det med kulturen som gör att Rikta fortfarande är ett så starkt varumärke?
– Det som var intressant var att vi hade en väldigt självkritisk kultur. Vi ville hela tiden bli bättre. Dessutom var vi nog fler entreprenörer än tjänstemän.
– Första gången jag spelade sällskapsspelet När & Fjärran så fick jag frågan: Vad hette reklambyrån som gick i konkurs efter Sydafrikaskandalen. Då har man gjort avtryck när man är med i ett sällskapsspel

Nyligen blev affären aktuell igen med Eva Franchells bok ”Väninnan”. Men hur gick det för din bok ”Sagan om Krita”?
– Jag har skrivit boken ”Planerad kommunikation”. Det är nog en av de bäst säljande pr-böckerna i Sverige som nu är inne på sin sjätte upplaga. Sagan om Krita kan vara den sämst säljande. Men jag har med den ikväll som ett facit om det blir några diskussioner.

Har du pratat med Göran Persson om det som hände?
– Nej. Däremot med Dag Klackenberg som var högsta tjänstemannen. Vi har ett trevligt umgänge.

Vad är agendan ikväll?
– Vi ska äta gott och dricka några glas vin. Sedan hoppas jag också på några tal och lite dans.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.