Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tittarinflation i tv

Publicerad: 23 april 2008, 17:57

Sifo Reklammätningar och Mediebyråbarometern redovisar två helt olika verkligheter för tv-branschen. Sifo: tv tappar 8 procent första kvartalet i bruttoförsäljning. Mediebyråerna: tv ökar drygt 7 procent första kvartalet i nettoförsäljning.


Extreme Homemakeover i TV3, Äntligen Hemma i TV4 och Ugly Betty i Kanal 5. Foto: TV3, TV4 och Kanal 5

- Ökat utbud pressar tv-priserna.  
   - Lägre priser, både brutto och netto.  
   - De större kanalerna tappar annonsvolym till mindre.  

Så ser tv-marknaden ut när man tolkar försäljningsstatistik från första kvartalet.
Sifo Reklammätningar har på uppdrag av Resumé sammanställt och jämfört första kvartalet 2008 med samma period 2007.

Den övergripande bilden är att reklammarknaden i praktiken står still. Men det finns stora variationer när man jämför olika mediekategorier.

Medan landsortspress och kvällspress tillhör vinnarna, är tv och utomhus de kategorier som minskar mest, med 8 respektive 7 procent jämfört med första kvartalet förra året.

Nyligen presenterade också Sveriges Mediebyråer sin byråbarometer över förmedlat medie-utrymme. Den visar en motsatt utveckling. Tv ökar drygt 7 procent.

Svenska mediebyråer förmedlar närmare 90 procent av all tv-reklam, vilket betyder att de närmast ger en heltäckande bild av marknaden.

Sammantaget ger både värdena en ekvation som innehåller ökade volymer, samtidigt som bruttopriserna sjunker. Med marknadsekonomiska termer kort sagt: en generell prisjustering nedåt till följd av ett ökat utbud.

Det finns redan mycket luft i kanalernas prislistor. Rabatterna ligger i snitt runt 60–70 procent. I praktiken har det alltså skett en verklighetsanpassning av prislistan. 
– Det stämmer att vi den senaste tiden sett en viss justering av både brutto- och nettopriser, säger Johnnie Åkerström, tv-chef på mediebyrån Bizkit.

Han ser också en annan förklaring till skillnaden mellan Sifos och mediebyråernas statistik: Sifo mäter i första hand de stora kanalerna. Ett bruttotapp speglar alltså lika mycket de stora kanalernas annonstapp till mindre och nischade kanaler.
– Det är en utveckling som vi sett under lång tid, och som annonsörerna nu också följer efter, säger Per Rosvall, vd för Sveriges Mediebyråer.

TV4 är dominanten på den svenska tv-reklammarknaden. Kanalen har under det senaste året byggt upp ett flerkanalssystem som slussar genom allt större annonsvolymer. Det har sannolikt till viss del åderlåtit moderkanalen, vilket också får ett genomslag i Sifos reklammätningar som inte mäter alla kanaler som ingår i TV4-gruppen.  
– Vi mäter till exempel inte TV4 Plus som är en av stora kanalerna i small five, säger Lars Näsström på Sifo Reklammätningar.

Läs mer om tv-marknaden i veckans nummer av Resumés papperstidning

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.