Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tittarna sviker makeover-duon

Publicerad: 25 augusti 2008, 06:21

De engelska makeover-drottningarna Trinny and Susannah håller på att störtas från sin tron. De två överklasskvinnorna med hårda metoder lärt engelska kvinnor att klä sig efter sin kroppsform, rasar i tittarsiffror.


ITV:s Trinny och Susannah.

Efter framgångsrik karriär som modekolumnister i Daily Telegraph och ett misslyckat dotcom-äventyr revolutionerade Trinny Woodall och Susannah Constantine tv 2001 med sitt gör-om-mig-program What Not To Wear på BBC.

I programmet förklarade de med fast, på gränsen till brutal, hand för uttråkade hemmafruar och utarbetade singelmammor hur de skulle klä sig på bästa sätt.

Många tycker att det var mobbing-tv och de fick kritik för att de kränkte sina ”offer”. Deras överklassbakgrund gjorde det inte lättare.

Men programmet blev hyllat och böckerna som följde tv-serien blev bestsellers.

What Not To Wear program har aldrig varit ett utpräglat modeprogram. I stället har Trinny and Susannah förklarat för de engelska kvinnorna (själva påstår de att de hjälpt 5000 engelskor genom åren) vilka kläder som passar till vilken kroppsform. Plastikkirurgi nämns aldrig i programmet.

För tre år sedan köptes de över av kommersiella kanalen ITV. Enligt uppgift blev deras lös 14 miljoner kronor (1,2 miljoner pund) om året. De kände att de måste utveckla sitt koncept och i Undress the Nation försöker de att lösa familjeproblem – genom at rensa i folks garderober.

De har inte funkat och tittarna sviker på deras programtid på torsdagar. I stället har Englands nya klädguru på tv blivit Channel 4 Gok Wan med programmet Gok's Fashion Fix. Ett program som är inriktat på konsumtion, kändisar och varumärken.

Det funkar hos tv-publiken medan Undress the Nation förra veckan noterade sina lägsta tittarsiffror någonsin, 2,5 miljoner.

Nu hävdar engelska medier att ITV försöker att bli av med Trinny and Susannah eller åtminstone minska deras lön.

Från ITV vill man inte bekräfta ryktena.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.