Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Tjänsten som spårar upp kändisarna

Publicerad: 25 mars 2010, 07:41

Vill du ha järnkoll på när DJ Pauly D från Jersey Shore närmar sig Sverige? Nu finns tjänsten som spårar kändisar. Det får riskkapitalisterna att jubla.


Dj Pauly från MTVs dokusåpa Jersey Shore är med i kändistjänsten.

Foursquare.

Sociala medier har underlättat livet för kändisstalkers. Om en kändis lokaliseras någonstans sprids det snabbt på Twitter och andra sociala medier. Det är heller inte ovanligt att kändisar själva berättar vare de befinner sig.

Den hetaste varianten inom sociala nätverkstjänster just nu är platsbaserad och den ledande tjänsten är årsgamla Foursquare. Via webbsajten eller mobilen, helst med GPS-kapacitet, kan man följa andra och företrädesvis folk man känner. Det påminner en del om Twitter men lägger betoning på var användarna befinner sig.

Genom att göra ”check in”, befinna sig på bestämda platser får användarna poäng som samlas för att till slut ge belöningar. En annan funktion är att användarna lämnar tips till sina vänner om platser.

För att öka intresset har Foursquare infört tjänsten Celebrity mode. Där kan man följa var kändisarna befinner sig, på vilka premiärer och klubbar de befinner sig och vilka platser de har tipsat om.

Först ut att vara med i tjänsten är den amerikanska kändisindustrin nya stjärnskott DJ Pauly D från MTVs dokusåpa Jersey Shore. 

Det finns dock en trist säkerhetsutgång för kändisarna på Foursquare, de kan stänga av tjänsten från sina mobiltelefoner eller bara låta sina kompisar se var de befinner sig.

En majoritet av befolkningen struntar i var kändisar befinner sig, eller säger att de gör det i vilket fall, och uppfattar Celebrity Mode som det mest poänglösa sedan Slime.

Foursquare är dock riskkapitalisternas nya älskling och anledningen är att man ser möjlighet med platsbaserade annonsering i mobilen vi tjänsten.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.