Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tobaksjätten stoppar global kampanj med unga influencers

Publicerad: 13 Maj 2019, 06:26

Philip Morris tvingas till rejäl pudel, smartphones leder till oplanerade butiksköp och Cannes Lions satsar på mångfald. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Cigarettetillverkaren Philip Morris International Inc har dragit tillbaka en global sociala medier-kampanj sedan Reuters avslöjat att bolaget har använt sig av unga influencers för att sälja e-tobak , så kallade IQOS-produkter. Bland annat har de använt sig av den 21 årig ryskan Alina Tapilina. Enligt företagets interna policies ska tobaksprodukter inte marknadsföras med personer under 25 år. Tobaksjätten har ett långsiktigt mål att fasa ut cigaretterna.

Smartphones leder till oplanerade butiksköp
Personer som använder sin smartphone vid ett butiksbesök gör fler oplanerade köp än den som inte använder telefonen i butiker. Det visar en ny amerikansk studie som publicerats i Journal of the Academy of Marketing Science. Studien omfattade 2 250 personer och de som använde sin mobiltelefon i samband med butiksbesök handlade i snitt 9 procent fler oplanerade varor.

Cannes Lions satsar på mångfald – med strand
Endast två procent av Cannes Lions besökare utgörs av svarta eller andra underrepresenterade etniska grupper. Nu vill festivalen ändra på detta och teamar därför upp med Cannes Can: Diversity Collective (CC:DC) för att lansera Inkwell Beach. Stranden, som är uppkallad efter den sandiga platsen i Martha's Vineyard, Massachusetts som förknippats med afroamerikanska semesterfirare sedan 1890-talet. Under festivalen kommer stranden att vara en plats för att fira olika grupper inom kreativ, media, marknadsföring, underhållning, teknik och kommunikation. Der skriver Campaign.

Youtube lanserar nytt klippningsverktyg för annonser
Inför veckans event Google Marketing Live har Youtube lyft locket på ett redigeringsverktyg som ska hjälpa annonsörer att optimera innehållet för mobila publikgrupper. Dubbed Bumper Machine använder maskininlärning för att "identifiera intressanta, välstrukturerade stunder i en längre video" genom att hitta huvudspåren och produktinformation som sedan kan användas i en kortversion. Det skriver AdWeek.

Muggmissen i GoT gav 22 miljarder i PR för Starbucks
Kaffemuggen som exponerades i förra avsnittet av Game of Thrones har blivit mycket uppmärksammat och innebar gratis marknadsföring för Starbucks på 2,3 miljarder dollar (omkring 22 miljarder kronor). Det rapporterar CNBC.

FB rensar konton inför EU-valet
Facebook har raderat flera italienska konton som var falska eller spred fejkade nyheter inför Europaparlamentsvalet, det skriver Reuters. Drygt hälften kontona som togs bort stöder antingen Femstjärnerörelsen eller Lega.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.