Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Toppbetyg till Renck Åkerlund

Publicerad: 20 november 2009, 09:25

Dag tre i Epica bjöd på flera svenska toppnoteringar. Dagens stora vinnare blev Renck Åkerlund som med sin Matthew Williams-film dominerade kategorin Clothing & Fabrics.


Ämnen i artikeln:

Epica

Den tredje dagen av Epica 2009 innehöll flest bidrag, och var i flera kategorier den jämnaste med få klara vinnare. För svensk del gick det överlag bra, synnerligen i kategorin bilar.

Clothing & Fabrics (film)
Renck Åkerlund Films, H&M Matthew Williams- 6,00
Enda bidraget med över 6 poäng i kategorin.
Lägst poäng får de italienska filmerna av Klein Russo SRL för Liuf jo bottom up collection.

Automobiles (film)
Den svenska bilmarknaden kanske för stunden må gå på tomgång, men de svenska reklamfilmerna gör det definitivt inte. Forsman & Bodenfors för Volvo V50 respektive V70 gick båda hem hos juryn och var två av få bidrag i kategorin som klättrar över sexpoängs- strecket.
Också Lowe Brindfors för Saab samt DDB Stockholm för Skoda går bra.
Bilkategorin blev en av de jämnaste och bästa, poängmässigt sett, med få bidrag under 4 poäng. Bäst i kategorin gick det för Heimat, Berlin för Audi q5.

Media (film)
Ohotbar etta är Frankrike och byrån BETC Euro RSCG för Canal+ med bidraget ”Closet”.  
De svenska bidragen, som i denna kategori kommer från Waters Widgren/TBWA, Saatchi & Saatchi samt Draft FCB står sig bra i konkurrensen. Bäst går den sistnämnda byrån med bidraget ”Channel surfing”.
Eftersnacket kring denna kategori rörde främst det faktum att de europeiska länderna tycks ha kommit lika långt i den tekniska utvecklingen vad gäller TV. Och reklamfilmerna blev på grund av detta väldigt lika varandra i idé och utförande.  

Recreation & Leisure (film)
Flera bidrag på samma poäng. Många bra bidrag. Bra går reklamfilmer som bygger på lotterier, både för grannlandet Norge med Try Advertising Agency samt svenska bidraget ”Receipt” från Forsman & Bodenfors.
Bäst dock av de svenska bidragen går Åkestam Holst för ATG och bidraget ”join in!”

Radio
Bäst går BBDO Germany GmbH för M&M:s och får över sju poäng.
Bra går det även för King och ICA där man i en serie spottar sänker priset på en mängd varor. Särkilt uppskattades att man hade modet att våga en annan reklamspot gå in och avbryta den egna.

Andra svenska bidrag i kategorin var Forsman & Bodenfors med mobil backup, Spenat för Idre Fjäll, samt DDB Stockholm för VW passat TDI.

Automobiles (print)
Flesta bidrag får fem poäng. Ett av de få som kommer över fem är DDB Stockholm för VW Passat med annonserna ”mushrooms” samt ”recepies”. ”Nytänkande, och tar print till att vara något mer än bara print” var några av juryns kommentarer.
Forsman & Bodenfors med Volvo V50 fungerade bättre i film än printmediet menade juryn och fick därför även något blygsamma poäng.

Media (print)
Överlägset bäst placerar sig Publicis Conseil för Le Monde Magazine med poäng långt över sju poängs- strecket. Bland de svenska bidragen går Forsman & Bodenfors för Göteborgsposten bra, bäst bland de svenska går Saatchi & Saatchi för Canal+ ”no disturbing breaks”.

Recreation & Leisure (print)
Enda svenska bidrag i denna kategori var Forsman & Bodenfors för Göteborgsoperan, och landade på 5,21 poäng.
Bäst gick Euro RSCG Group Switzerland för Zurich Chamber Orchestra, och fick 6,89 poäng.

Packaging Design
Ogilvy & Mather Werbeagentur GmbH, ”Rellana Woolly Heads”- 6,45 poäng.
Family Business Absolut No Label- 6,25 poäng.
“Vågat”, “Vacker, både idén bakom med att inte sätta etiketter på allt i vår omgivning, samt utförandet” ”Befriande enkel”, var några av juryns omdömen kring det svenska bidraget.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

Epica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.