fredag31 mars

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Toppkreatörerna tippar Guldäggsvinnare: ”Saknar en riktig stänkare!”

Varannan Havre, Mystery Sniper och Sea Level Re-boot har goda vinstchanser i kväll tror flera av kreatörerna som Resumé har pratat med. ”Det är ingen rocket science att den där stöveln sitter mitt i prick hos godhetsmaffian”, säger Familjens creative director Johan Helander.

Publicerad: 5 maj 2022, 09:45

Ämnen i artikeln:

Guldägget 2022GuldäggetNyheter

Toppkreatörerna tippar guldäggsvinnare

Innehåll

Det är dags för Guldäggsgala, den 61.a i ordningen. Tidigare har Sophia Lindblom, kreativ chef på Forsman & Bodenfors, som utsetts som juryordförande sagt att hon ser fram emot att hitta och hylla idéer som förändrar saker. Dessutom får gärna idéer via kreativitet lösa kunders problem på olika sätt.

Inför kvällens prisutdelning har flera källor bekräftat för Resumé att bidrag har strukits eller diskats i sista stund, när det redan varit beslutat om vilka som ska kamma hem de olika gyllene äggen. Dessutom har kritik riktats mot reklambranschen, som anklagats för att ha tappat greppet om ljudreklam och känslan för humor.

Resumé har frågat flera erfarna kreatörer i byrå-Sverige: vilka tror de vinner?

 

Gustav Egerstedt

Gustav Egerstedt är kreatör och regissör.

Gustav Egerstedt är kreatör och regissör. Han har hyllats bland annat för Taxi Stockholms reklamfilmer och suttit i juryn för Cannes Lions film, Guldägget fyra gånger, New York Festival och The Golden key.  

– Jag tror att  Mystery sniper, Första beställningen efter sista beställningen, Förintelängesen och Varannan havre har goda chanser att kamma hem priser, jag gläds med att det är mycket humor nominerat i filmkategorin. Det känns som att det är mer än vanligt, vilket jag tycker är en mycket bra utveckling, säger han.

Läs gärna: Ingo och Activison Blizzard marknadsför nya Call of Duty - använder spelet som mediekanal 

Ingo och Activison Blizzard marknadsför nya Call of Duty - använder spelet som mediekanal

Canan Yasar

Pr-konsulten Canan Yasar

Canan Yasar är Creative Director och grundare på byrån Obeya. Hon har tidigare suttit i Guldäggsjuryn, i år har hon varit med i juryn för Kycklingstipendiet. 

– Ur ett PR-perspektiv blir jag glad över att se att många av de nominerade bidragen har ett nyhetsvärde. De bygger ofta på en idé som har potential att få publicitet i medierna och också fungerar i andra typer av kanaler. Den bästa typ av kommunikation, som gör jobbet men som också får folk att snacka!, säger Canan Yasar.

Så här tippar hon i alla kategorier: 

Aktivering: Bad movie index 

Annons: Förintelängesen

Audio: Doktor Glas

Digitalt: The milk captcha 

Förpackningsdesign: Book of Daniel

Hantverk: Find strength in the silence

Identitet: Toteme 

Innovation: Sea Level Robot

Integrerat: A million more och Discover the originals

Kortare film: Alla barn kan fantisera. Vissa måste.

Längre film: Stella McCartney x Sex Education: Breast Cancer Awareness

PR: Stoppa Kattastrofen

Utomhus: Barn till salu

Guldblick: Första beställningen efter sista beställningen

Guldskrift: Varannan Havre

Samtidigt saknar Canan Yasar The isolated Cinema för Göteborgs filmfestival.

Oatlys varannan havre

Ebba Grenninger

Ebba Grenninger

Ebba Grenninger är vice vd och kreativ chef på Jung Relations och har tidigare suttit i juryn för guldägget. 

– Jag hade tyckt det var roligt om bland annat stoppa kattastrofen, bad movie index och första beställningen efter sista beställningen vann guld. Det känns som ett lustfyllt år! Det är många roliga, finurliga och positiva kampanjer och överraskande lösningar. Jag får energi av att titta igenom alla bidrag, säger hon.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Erik Reimers

Erik Reimers, Creative director på Borg & Owilli.

Erik Reimers, som inledde sin karriär på skönhetssajten eleven.se efter avslutade studier i grafisk design vid Linköpings Universitet är nu Creative director på Borg & Owilli. 

Vilka kampanjer tror du vinner guldägg?

– Golden number vore väl trevligt.

Kan du se något mönster bland nomineringarna?

– Inget alls, förutom att Felix Jörneman verkar må bra.

Vilken kampanj saknar du bland nomineringarna?

– Ingen, urvalet är perfekt.

Läs också: 10 rörelser i branschen som utmanar byråernas möjligheter att ta fram kreativa reklamidéer 

Petter Lublin

Petter Lublin på Prime tycker att det är skönt att humorn är tillbaka.

Foto: Jimmy Eriksson

 

Petter Lublin är creative director på Prime och har tidigare varit senior kreatör på Lowe Brindfors och med bakgrund från Mother i London. 

– Jag tror att nog att Varannan Havre, Mystery Sniper & Sea Level Re-boot kommer kamma hem guld. Personligen hoppas jag ”Ett 20 år långt citat” också får ett ägg. Brutalt enkel och stark idé i klassiskt format, säger han. 

Kan du se något mönster bland nomineringarna?

– Humor is back! Skönt efter många år av otroligt allvarlig tonalitet i alla kampanjer.

Vilken kampanj saknar du bland nomineringarna?

– En riktig kioskvältare som skakar om branschen.

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Josephine Wallin Ankarstrand

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och partner på Le Bureau

Josephine Wallin Ankarstrand, creative director och partner på Le Bureau, har vunnit många ägg och internationella priser. Dessutom har hon suttit många i jurys. I år har hon suttit i guldäggsjuryn för kategorin för digitalt och innovation.

Så här tippar hon inom samtliga kategorier:

Aktivering: Jag tror på flera här men måste jag välja en kanske Civil Rights defenders, eller Donkens nummer kanske?

Annonsering: Här måste jag vara lite självgod och tro på våra egna fina annonser för Arbetsmiljöverket.

Audio: DR Glas

Digitalt: Närru, jag satt i juryn så jag tänker inte gola.

Effekt: 50/50 Burger King kanske?

Förpackningsdesign: Book of Daniel 

Hantverk: Skins for Charity eller Varannan havre

Identitetsdesign: En vintersaga Toteme. Jag har nog aldrig stirrat på ett butiksfönster så länge haha. 

Innovation: Jag va juryordförande i den här kategorin så jag håller min trut.

Integrerat: Oatly, Are you stupid.

Kortare film: Våra Arbetsmiljöverket kanske men annars är mina favvisar Taxi Stockholm eller Lotto.

Längre film: Stoppa Kattastrofen

PR: Svårt.. Mystery Sniper eller Stupis packages kanske?

Utomhus: Talita

Kan du se något mönster bland nomineringarna?

– Kanske att det är väldigt mycket spelidéer? Men det är mer humor och inte så emotionellt snyftigt.

Vilken kampanj saknar du bland nomineringarna? 

– En riktig stänkare finns det inte i år, tycker jag som det kanske brukar. Lite spridda skurar, men det är ju också kul! 

Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om YouTube är blockerad under “Visa våra partners”.

Johan Helander

Johan Helander, creative director på Familjen.

Johan Helander, är tidigare juryordförande för Guldägget och creative director på Familjen och tippar med gott självförtroende.

Vilka kampanjer tror du vinner guldägg?

– Det är ingen rocket science att den där stöveln sitter mitt i prick hos godhetsmaffian. Den måste man ju köpa så att man kan flyga till LA med gott samvete. Sen hoppas jag Oatly sopar mattan av resten och att SL kan överraska mot NGO-konglomeratet. 

Kan du se något mönster bland nomineringarna?

– Ja, bra projekt blir nominerade. 

Vilken kampanj saknar du bland nomineringarna?

– Oskar Ferm (tar 150 kg i bänk) som är Creative Lead på Familjen var delaktig i ett riktigt skarpt case på sin tidigare byrå BBDO Stockholm – Orc therapy i World of Warcraft för Unga Lukas. När alla bara babblar om Metaverse så gjorde de något på riktigt. 

Jörgen Berglund

Jörgen Berglund, creative director på Volt.

Jörgen Berglund, creative director på Volt där han har arbetat sedan 2009. Han har vunnit flertalet priser i Guldägget, men också bland annat i Clio, Lovie Awards och Epica. 


Vilka kampanjer tror du vinner guldägg?

– Jag tror Sea Level Re-Boot och hoppas på Varannan Havre.

Kan du se något mönster bland nomineringarna?

– Förutom bra, enkla och relevanta idéer så många så kallade förtjänade kampanjer. Så som det ska va tänker jag.

Vilken kampanj saknar du bland nomineringarna?

– BRIS i kortare filmer (för att vara partisk), Mcdonald's magkurr och Varannan Havre i Audio och Lisa Vaccino i Guldblick.

Nellie Pilsetnek

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev