Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Tove Blomgren: ”Man ångrar aldrig ett bad”

Publicerad: 5 Augusti 2020, 06:48

Tove Blomgren, creative director på Doberman.

Tove Blomgren, creative director på Doberman, försöker deppa mindre över samtiden, är i Småland och tipsar om skandalomsusade klippbad i Mölle. Här är hennes sommar.


Ämnen i artikeln:

Sommar

Vad gör du i sommar?
– Vi är som alltid hos våra föräldrar i Småland och Roslagen. För att klara av att hålla distans i år så byggde min pappa en extra friggebod och min svärmor ett utedass. Som vanligt men ändå inte, lite som resten av 2020.

Vad läser du?
– Jag försöker ta mig igenom en bok om vardagslivet i antika Grekland. Mitt nyårslöfte i år var att flytta min besatthet av amerikansk politik till kultur och historia istället. Att låta 2020 vara ett bildningsår, med förhoppning att deppa mindre över samtiden. Det går väl så där.

Vilket är ditt bästa sommartips för personer i branschen?
– Man ångrar aldrig ett bad.

Hur har den här våren påverkat dig som yrkesperson?
– Att jobba så mycket hemma har fått mig att inse att jag inte gillar att jobba själv så mycket som jag trodde.

Något smultronställe du vill tipsa om?
– Mölles skandalomsusade klippbad.

Vilket är ditt mest minnesvärda ögonblick från den här våren?
– Minnesvärt är fel ord, men den största händelsen var att en älskad vän och kollega lämnade oss väldigt hastigt och alldeles för tidigt. Det har varit en vår med för mycket sjukdom och död.

Hur hoppas du att coronakrisen påverkar branschen på längre sikt?
– Jag hör allt fler prata om när vi kommer kunna återgå till det normala. Men det normala vi lämnade var ju så fundamentalt trasigt och ohållbart.

Under ett dygn förra veckan slog Jeff Bezos rekord genom att öka sin förmögenhet med obegripliga 13 miljarder dollar. Samma dag dog ungefär 10 000 barn av svält, precis som idag och alla andra dagar. I Sverige brände vi igenom alla resurser planeten kan avvara redan 2 april och resten av året lever vi på krita, på nästa generations nota.  Hur kan någon vilja gå tillbaka till ett sånt system?

Jag tror vi kommer börja se fler och fler modiga och framsynta ledare, i vår bransch och andra, som har förstått det här. Som inte längre tänker prata om människor som konsumenter, eller mäta framgång i kvartalsvinster på planetens bekostnad. Ledare som vill bygga långsiktigt värde och skapa någonting värt att lämna efter sig.

Vad är din målsättning inför hösten?
– I höst ska jag vara med och starta upp det största och viktigaste jag någonsin gjort — ett nytt, ambitiöst initiativ för att hjälpa företag bli hållbara genom design och tech. Det är både spännande och skrämmande, så min målsättning är att vara extremt fokuserad och tänka impact över allt annat. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sommar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.