Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Träffar ministern i morgon – "Reklamköparna måste ställa krav på byråerna"

Publicerad: 5 mars 2018, 13:23

I morgon träffar företrädare för #metoo-uppropen jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) för att överlämna en kravlista. Enligt en av företrädarna för #sistabriefen, Elin Ahldén, har kommunikationsköparna mycket av ansvaret när det kommer till förändring i branschen.


Ämnen i artikeln:

Elin Ahldén#MeTooDIK

Under morgondagen kommer representanter för de 65 uppropen inom ramen för #metoo att träffa jämställdhetsminister Åsa Regnér (S) för att överlämna en gemensam kravlista för förändring. Kravlistan kommer att presenteras offentligt under morgondagen.

En av de som kommer att finnas på plats, om än för att guida pressfotografer, är Elin Ahldén. Elin Ahldén har tillsammans med Ellinor Ekström, Maja Stridsberg och Mimmi Sköldberg företrett de 2126 kvinnor inom kommunikationsbranschen som ställde sig bakom uppropet #sistabriefen. Uppropet levererade bland annat en kravlista till byråledare, branschorganisationer, kommunikationsskolor och köpare runtom i landet.

– Att många av byråerna var så snabba att ställa sig bakom uppropet och ta #sistabriefen på allvar var väldigt glädjande. Samtidigt pratar byråerna kanske lite väl mycket om det arbete de har utfört istället för att rikta blicken mot vad de ska göra, säger Elin Ahldén.

Det hon hoppas mest på är att byråerna ska bli bättre på att idka lite självrannsakan, även om hon medger att det är en svår uppgift.

– När uppropet kom sa många byråchefer att de inte hade några problem på sina respektive byråer. I min erfarenhet är det i princip omöjligt att veta som ledare. För att förstå hur det faktiskt ser ut för de anställa måste man ofta ta in någon utifrån som kan titta på ens egen organisation, säger Elin Ahldén.

Även om #sistabriefen inte valde att samarbeta med någon av alla branschorganisationer är Elin Ahldén imponerad över hur organisationerna samarbetat med varandra. I #sistabriefen riktades ett speciellt uppdrag till de olika branschaktörerna.

"Ni har ett ansvar för att hjälpa era medlemmar och att samordna, organisera och förmedla kunskap och riktlinjer. Hur ska ni som organisationer förmedla värderingar, policys och praktisk kunskap till era medlemmar och hjälpa dem med deras arbete med jämställdhetsfrågor och att skapa trygga arbetsplatser?"

En av de åtgärderna facket DIK och en rad branschorganisationer tagit är att inrätta ett hjälpnummer för de med frågor kring sexuella trakasserier och diskriminering på jobbet. Stödlinjen öppnar i eftermiddag och kommer att hålla öppet i två veckor framöver, även för de som inte är anslutna till DIK.

– Det vi på DIK kan bäst är arbetsrätt, arbetsmiljöfrågor, strukturer för kommunikation och uppföljning på arbetsplatsen. Den kompetensen har vi en skyldighet att dela med oss av. Just telefonlinjen är riktad till de som blivit utsatta på olika sätt och som vill ha hjälp med arbetsrättsliga frågor. Något vi märkt är att många inte vet vad man faktiskt blivit utsatt för, säger Anna Fairbrass, marknads- och kommunikationschef på DIK.

Om byråerna och branschorganisationerna reagerat positivt på #sistabriefen har kommunikationsköparna en del kvar att göra.

"Ni köper våra tjänster och har möjlighet och ansvar att ställa krav på vår bransch.
Hur ska ni ställa krav på att era leverantörer driver ett aktivt arbete med att skapa trygga arbetsplatser som tar jämställdhetsfrågor på allvar?

Vi ber er reflektera kring vår brief och vilka konkreta åtgärder som kan vidtas. Vi lägger nu ansvaret i era händer" skrev #sistabriefen-gruppen i höstas.

– Det vi fortfarande väntar på är att köparna ska börja ställa krav på sina kommunikationsleverantörer, och då kanske särskilt de uppdragsgivare som faller inom lagen för offentlig upphandling. De är vana vid att ställa en massa krav på de leverantörer som exempelvis ska leverera reparationstjänster, men samma krav finns inte för kommunikationstjänster. För att få till förändring i vår bransch är anställningsvillkoren helt avgörande, säger Elin Ahldén.

Vad hoppas ni få ut av mötet med jämställdhetsminister Åsa Regnér?

– Politiken har en oerhörd makt att förändra, inte minst därför att den är lagstiftande. Inför uppropet har 65 upprop sammanställt en gemensam lista med konkreta krav för att få till faktisk handling. Det vi hoppas är att Åsa Regnér tackar för kravlistan och ser till att använda sig av den, säger Elin Ahldén.

– Jag vill också understryka att det finns en extrem pragmatism i det sättet vi försöker driva förändring. Jag är jätteimponerad över den kompetens och erfarenhet som finns i de olika uppropen, det är en samhällstillgång och jag är jättestolt över att vi lyckats samordna det.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Elin Ahldén#MeTooDIK

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.