Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag09.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Travel Media startar eget resemagasin

Publicerad: 28 Januari 2014, 09:29

Travel Medias version av Xpress och skissomslaget till den nya CityXpress

Travel Media vill inte ge upp greppet om affärsresnärerna trots att de förlorade uppdraget att göra Arlanda Express tidning Xpress. Nu startar de en resetidning i egen regi.


Ämnen i artikeln:

Appelberg

Travel Media förlorade uppdraget att göra ombordmagasine Xpress efter tolv år när Arlanda Express i stället valde att samarbeta med Appelberg.

Men nu tar Travel Media upp konkurrensen genom att göra ett eget magasin som riktar sig till alla affärsresenärer som åker till och från Arlanda. Magasinet, som heter CityXpress kommer att finnas i ställ utanför Arlanda Express, på Centralstationen, på Cityterminalen och på Arlanda.

– Vi har planerat den här tidningen en längre tid, säger Travel Medias managing director Kjell Santesson. Nu finns det betydligt fler sätt att ta sig till Arlanda och vi riktar oss till alla affärsresenärer vare sig de åker med Arland Express, fjärrtåg, pendeltåg eller flygbuss.

CityXpress kommer, precis som konkurrenten Xpress, att vara på 100 sidor och komma ut med tio utgåvor under 2014. Och annonsörerna är enligt Kjell Santesson mycket intresserade.

– Vi gjorde Xpress under tolv år vilket är ovanligt lång tid för ett sådant uppdrag, säger han. Så vi har en mycket stor erfarenhet och känner vår målgrupp mycket väl.

Namnet har köpts av Bonnier som registrerade det när förlaget startade gratistidningen City och vill hålla kolla på titlarna. CityXpress ska innehålla nöjesprofiler, inspirerande artiklar och tips om det senaste inom teknik, musik, mat, dryck och evenemang. Även entreprenörskap och näringsliv har en given plats i tidningen. De viktigaste bitarna kompletteras med en sammanfattning på engelska.

Travel Media satsar också på en miljöprofil och tycker på klimatsmart papper. Första nummret kommet att börja distribueras under vecka 9.

Men på Appelbergs, som vann uppdraget om ombordtidningen Xpress, är man inte oroliga för konkurrensen.

– Det råder fri konkurrens och jag förstår att Travel Media inte vill ge upp den marknad de byggt upp genom åren, säger Appelbergs vd, Calle Ericsson. Men vi har fortfarande exklusiviteten på Arlanda Express och vi har också breddat distributionen och finns nu avän på några hotell. Dessutom tror jag att vi kommer att göra en bättre produkt än den Travel Media gjorde.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Appelberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.