Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 14 april 2011, 06:52
I nästa vecka läggs branschtidningarna Mediaweek och Brandweek ned. Samtidigt blir Adweek “The Voice of Media”, ett magasin för annonsörerna.
Adweek har vari det mer siffertunga alternativet till Advertising Age. Tidningen har fram till förra året getts ut av undersökningsföretaget Nielsen som även publicerat Mediaweek och Brandweek.
Vid årsskiftet sålde Nielsen tidningarna till investmentbolaget Pluribus Capital Management.
Vanity Fairs mediekolumnist Michael Wolff utsågs till redaktionschef och fick uppdraget att stöpa om tidningarna. Bland det första han gjorde var att sparka profilerade reklamkritikern Barbara Lippert.
Nu är han färdig med sitt uppdrag. Mediaweek och Brandweek läggs ned liksom deras sajter. I stället blir de delar av en betydligt mer omfattande Adweek.
Tidningen, som tidigare var texttung och småtråkig ska blir mer bildbaserad och glossy.
Framför allt kommer innehållet att vridas om, enligt Mashable. Adweek blir snarare en hopbakad variant av Mediaweek och Brandweek. Vinkeln är annonsörernas och Adweek lär få undertiteln “The Voice of Media” eller “All Things Media.”
Adweek.com har redan fått mer betoning på media, anslaget har blivit lättare mer personorienterat och liknar allt mer Gawker och New York Observer.