Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Nyheter

Tredje året i rad med minskad omsättning för M&C Saatchi

Publicerad: 28 Oktober 2019, 13:55

Bjarte Eide, vd på M&C Saatchi.

Foto: Pressbild

M&C Saatchis omsättning backade med 6 procent under 2018. Det innebär att byrån för tredje året i rad krymper omsättningen.


Ämnen i artikeln:

AdidasM&C SaatchiBjarte EideKLM

Mellan år 2017 och 2018 tappade M&C Saatchi i omsättning från 40 miljoner kronor till 37,7 miljoner, vilket motsvarar en minskning på cirka 6 procent. Det innebär att 2018 är tredje året i rad som byrån krymper omsättningen. År 2015 omsatte man 72 miljoner och  2016 landade den på 51 miljoner.

Vinsten ökade blygsamt från 229 000 kronor till 283 000.

I förvaltningsberättelsen kallar M&C Saatchi 2018 för ett framgångsrikt år. Under året har byrån utökat erbjudandet till utveckling och produktion av materiell för sociala medier "för att bemöta kundernas och marknadens ökade fokus på ständig närvaro", vilket även Resumé har rapporterat om.

Under 2018 valdes man som partner inom sociala medier av bland andra Centerpartiet, Ramlösa och Com Hem. Byrån hade under året 21 anställda, i jämförelse med 26 under 2017. Flera nya medarbetare har dock tillkommit under 2019.

M&C Saatchi har under 2019 inlett samarbeten med stora kunder som Alcro, Beckers, KLM, Reebok, Adidas och Zound Industries. I årsredovisningen står det att man tar sikte på att fortsätta växa och bredda erbjudandet och redovisa positivt resultat 2019.

Resumé har sökt M&C Saatchis vd Bjarte Eide för en kommentar.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.