Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 september 2019, 08:30
Vad innebär det för en marknadsförare om grundläggande drivkrafter som sex, makt och kreativitet är på väg att förändras? Varför blir Primes stora vinst koncernbidrag och vems förluster täcker pengarna? Svaren finns i nya Resumé.
I septembernumret av Resumé har vi tema Trend. Inte så mycket om höstens färger utan mer de övergripande förändringarna i samtidskulturen som påverkar varumärken och marknadsföring.
Till exempel sex. Det har har sedan tidernas begynnelse varit huvudingrediens i reklam och marknadsföring. Men vad händer när sex bara förknippas med trakasserier och prestationskrav? Och vad är det som driver fram ändrade normer runt våra utseenden? I Resumé reder vi ut.
Sverige har sina rötter i bondesamhället där alla i byn hjälptes åt. Det är en förklaring till att Sverige är, eller har varit, ett konsensussamhälle som i förlängningen lagt grunden för snäll svensk reklam. Men vad händer när svensken urbaniseras och rasar i arga Facebookgrupper? Hur påverkar det marknadskommunikationen? Är det förklaringen till att Oatly attackerar Arla?
Läs Resumé om du vill veta mer.
I dessa tider av klimatdebatt har vi spårat upp hur människor egentligen förhåller sig till hållbarhet. Det är inte antingen eller. I en djupgående studie har Science Park Borås och Kairos Future identifierat sex olika grupper där hållbarhet har stor betydelse. Inte minst för konsumtionen. Så vad gör ett företag om deras kunder bestämmer sig för köpstrejk? I nya Resumé så får du veta.
Tobias Nielsén skulle ha kunnat bli chefredaktör på Expressen. Det tror han själv. Men det blev marknadsförarnas favoritförlag Volante i stället. Nu berättar han hur han kom över rättigheterna till Daniel Kahneman i Sverige.
Många byråer tjänade mycket pengar förra året. I en genomgång så tittar vi på vilka byråägare som plockade hem de största vinsterna och om kommunikationsbyrån Prime som får täcka upp andra byråers förluster med sina vinster.
Som vanligt avslutar vi tidningen med Sveriges troligtvis intressantaste frågespalt där redaktör Aase Berg förklarar hur man säljer en klocka i magen på en krokodil och bygger varumärke åt en småländsk begravningsbyrå på Instagram.
Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.