Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

Treo vill föryngras

Publicerad: 6 Oktober 2008, 15:30

Här presenterar Resumé aktuella kampanjer. Vill du tipsa om en kampanj klicka här. Vill du kommentera kampanjerna gör det längst ner på sidan.


Treo vill föryngras

I en ny reklamfilm möter vi Treo på nytt sätt. Värme och humor ska locka de yngre att använda tabletten.

Bakom det nya kommunikationskonceptet ligger reklambyrån Garbergs och Treo själva. Det nya konceptet är sprunget ur insikten om att Treo som varumärke har tappat relevans i den yngre målgruppen på senare år. Många upplever också att brustabletter är ett omständligt sätt att ta en tablett på.

– Uppdraget gick ut på att fortsätta positionera Treo som en huvudvärkstablett med snabb lindring och samtidigt modernisera varumärket. Treo har en lojal användargrupp men har tappat lite i relevans för de yngre. Många ser det som en stabil tablett men något som ens pappa eller farfar brukar ta, säger Pernilla Berg, projektledare på Garbergs.

Garbergs har jobbat med Treo i drygt tio år. Med den nya kommunikationen vill Garbergs på ett varmt och humoristiskt sätt visa att Treo kan bota huvudvärk snabbt. Filmen hade premiär i Sverige och Danmark i helgen.

– Inspirationen är hämtad från filmens värld och mer specifikt från filmer som till exempel Roger Rabbit där verklighet blandas med animation. Vi vill visa på verkliga situationer fast med en humoristisk vinkel, säger Pernilla Berg.

Hur har den tidigare kommunikationen fungerat?
– Hela det tidigare konceptet har gått väldigt bra men marknaden har förändrats och konkurrensen hårdnat. Det var dags att förändra kommunikationen helt enkelt.

Vad är målet?
– Dels att föryngra användarprofilen och dels att visa att Treo är en snabb lösning när man inte vill besväras av huvudvärk.

I nuläget består kampanjen endast av reklamfilm för tv och bio. Garbergs befinner sig i planeringsstadiet för hur de ska jobba vidare med kampanjen.

McNeil/Treo

Uppdragsgivare: Elisabet Thorén och Karin Acking
Byrå: Garbergs
Arbetsgrupp: Lotta Mårlind ad, Henning Wijkmark copy, Sandra Beijer copy,  Nina Åkestam  planner, Roger Blomqvist original, Simon Hernadi byråproducent, Malin Åsbrink produktionsledare, Pernilla Berg projektledare
Produktionsbolag: St Paul Film
Regissör: Brian Lee Hughes
Producent: Mattias Bengtsson
Animation: Fido

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.