Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Nyheter

"Trond har mutats"

Publicerad: 29 Oktober 2008, 21:16

Journalisten Dick Sundevall och förre polismannen Olle Liljgren fick betalt av Strix Television och Aftonbladet för avslöjandet om Trond Sefastsson. Men ersättningens storlek ville inte Sundevall avslöja i tisdagens vittnesförhör i Stockholms Tingsrätt. – Det är en del av en affärsuppgörelse, förklarade han.


Dick Sundevall hördes i Sefastsson-affären under tisdagen. Foto: Håkan Lindgren/Scanpix

Dick Sundevall var inte den ende som förhördes i Sefastsson-rättegången på ondagen.
Även morddömde Johan Lindström, som påståtts ha varit Trond Sefastssons torped, och dennes före detta hustru förhördes.

Båda berättade att även de tidigare uppsökt Trond Sefastsson i ett försök att få honom som journalist att granska Johan Lindströms fall.

De uppgav att Sefastsson även vi det tillfället nämnt summor som de tolkat som en kostnad för den journalistiska granskningen, och som de förväntades stå för.
Men några pengar betalades aldrig.  Hustrun förklarade också i förhöret att hon inte var beredd att betala eftersom hon inte hade tillräckligt med pengar.  
– Jag ville också hellre ha Janne Josefsson, Trond var Johans förslag, förklarade hon.
I ett senare förhör under dagen uppgav hon beloppet 150 000 kronor.   

Hustrun förklarade också att det var hon som tagit initiativet till att spela in de nu bevisaktuella samtalen mellan henne och Trond Sefastsson, där båda talar om hur Johan Lindström ska försöka få cellgrannen att förmå sin son att sluta förfölja Sefastsson.

Vid inspelningarna av samtalen med Sefastsson hade Dick Sundevall endast bistått henne med teknisk utrustning. Han hade också suttit i ett rum intill när inspelningen genomfördes, intygade hon.

Cellgrannen är den knarkdömde mannen vars familj vände sig till Sefastsson i hopp om att han kunde hjälpa dem med en granskning som skulle kunna leda till en överklagan. Ett uppdrag som de också betalade 406 000 kronor för.
Det är också villkoren för uppdraget som hela rättegången handlar om, det vill säga om Trond Sefastsson i sin roll som journalist låtit sig mutas för att prioritera den knarkdömdes mannens familj. Sonen i familjen står samtidigt åtalad för bestickning.  

Anledningen till att hustrun ville spela in samtalen var att hon ville säkerställa att det var på Trond Sefastssons uppdrag som Johan Lindström skulle agera. Hon förklarade att hon kände ett moraliskt ansvar för hela situationen, särskilt när hon förstått den situation som sonen till den knarkdömde befann sig i.

Gunnar Falk, Sefastssons advokats, utfrågning av henne kretsade mycket kring hennes roll i samband med inspelningarna och han pressade henne på om Sefastsson verkligen specificerat några krav på ersättning i för en granskning av Lindström. Hon gav inget definitivt svar på frågan.

Falks fortsatta frågor kretsade kring den hotbild som inspelningarna bygger på. Han underströk i frågorna att Sefastsson själv aldrig beställt ett torpeduppdrag eller framfört krav på att någon skulle ”klippas till”. Han hänvisade återigen till ”Operation Domedag”, kodnamnet för avslöjandet som han sedan tidigare likställt med en komplott mot sin klient.

Hustrun fick också flera frågor om hon ”samarbetat” med Dick Sundevall och Olle Liljegren. Hon förklarade återigen att hon varit initiativtagaren.

I förhöret med Dick Sundevall handlade åklagaren Malin Palmgrens frågor till stor del om hur han uppfattade det journalistiska uppdraget.
Sundevall beskrev sig som grävande journalist, verksam inom samma område Sefastsson. Som exempel tog han sitt avslöjande som ledde till friandet av Joy Rahman.
Han beskrev deras yrkesrelation som normal, men förklarade att de inte umgåtts privat. De jobbade bland annat tillsammans på TV4 och hade undervisat i samma ämnen på Journalisthögskolan.

Han förklarade också att han varit mycket tvivlande inför uppgifterna om Sefatsston, som presenterades av den knarkdömdes son. Men bandupptagning av ett samtal mellan sonen och Trond Sefastsson fick honom att ändra uppfattning.
För Sundevall rådde ingen tvekan om att Sefastsson agerat som journalist när han tog emot pengarna. Han använde även begreppet mutkolv om Sefastsson.

Dick Sundevall pressades sedan hårt av Gunnar Falk i frågor som rådde yrkesrelationen med Sefastsson. Falks frågor gjorde gällande att den varit allt annat normal.
Han beskrev bland annat en organisationsförändring på Journalisthögskolan, där Sefastsson i egenskap av studierektor varit överordnad Sundevall, som ledde till att Sundevall lämnade sitt uppdrag.
Sundevall förklarade schemaläggningen var orsaken, och att han gick frivilligt. Händelsen har beskrivits i medierna.
– Jag fick inte sparken. Den uppgiften är felaktig. Det har jag även tidigare förklarat, svarade han.
Ett tidigare redaktionellt bråk mellan dem beskrev Sundevall som normal för en journalistisk arbetsplats.

Sundevall fick också en rad frågor om vad han själv uppfattad var acceptabla sidouppdrag i rollen som journalist. I samband med fick han också frågor om sina egna kontakter med kriminella. Bland annat fick han frågan om han lånat pengar av kriminella, eftersom sådana uppgifter rapporterats i medierna.
Även de uppgifterna var felaktiga, förklarade Sundevall.     

Advokat Falk ställde också frågor om de ”krav” som framförts till TV4 i samband med att avslöjandet presenterades för dem.
Något annat belopp än en ersättning till familjen hade i de samtalen aldrig varit aktuellt, hävdade Sundevall.

Det miljonbelopp som förekommit i tidigare förhör beskrev han som en uppskattning av skadan på TV4:s varumärke.
Och kravet på Sefastssons avsked såg han som ett naturligt beslut med tanke på vad som framkommit i avslöjandet. Han och Olle Liljegren höll dessutom på att avsluta en dokumentär för TV4, som sannolikt skulle granskas av Sefastsson, vilket skulle göra situationen omöjlig.
Det var aldrig tal om att avslöjandet inte skulle publiceras, förklarade Sundevall.
Han bedömde en mörkläggning som omöjlig med tanke på att så många kände till omständigheterna.

Gunnar Falk frågade även om han Sundevall och Liljegren fått ersättning för avslöjandet som presenterades i Aftonbladet och i tv-programmet Insider.
Sundevall bekräftade att de fått pengar, men ville inte uppge beloppets storlek:
– Det är en del av en affärsuppgörelse, förklarade han
Samtidigt underströk Sundevall att ersättningen var betydligt lägre än de 750 000 som tidigare nämnts i medierna.
Han berättade också att överenskommelsen inte innebar någon ersättning till familjen.

Gunnar Falk återkom också flera gånger under förhöret med frågor som handlade om varför Trond Sefastsson inte getts tillfälle till genmäle innan avslöjandet presenterades, och varför han byggde avslöjandet så starkt på uppgifterna från familjen.
Sundevall förklarade att deras uppgifter varit övertygande att det inte fanns någon anledning att ge Sefastsson någon förhandsinformation.

Rättegången fortsätter i dag, som vittnen är bland annat programdirektören Göran Ellung och faktachefen Fredrik Lundberg kallade.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.