Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Nyheter
Publicerad: 26 juli 2017, 11:38
Trots tappet av storkunden Polaroid lyckas Saatchi & Saatchi öka vinsten från 2015.
I inledningen av 10-talet plågades Saatchi & Saatchi av röda siffror i bokslutet. Sedan dess har byrån återhämtat sig och visat på en stabil årlig tillväxt och resultat.
I årets bokslut rapporterar dock reklambyrån en avstannad tillväxt, 49,3 miljoner kronor mot 2015 års 49,5, men lyckas däremot leverera ett starkare resultat efter finansiella poster. 2016 års resultat landade på 2,9 miljoner kronor i jämförelse med 2015 års 1,8.
Under året har Saatchi & Saatchi tappat det stora uppdraget för Polaroid men gjort upp för tappet genom att förstärka uppdragen till de övriga kunder. I juni 2017 vann man även uppdraget att sköta bilkoncernen FCA:s varumärken Fiat, Jeep, Alfa Romeo och Abarths kommunikation i Sverige.
Noterbart är att byrån skulder till koncernen Publicis Groupe mer än fördubblats, från 2,1 miljoner kronor till 5,2.
Antalet anställda på byrån minskade under 2016 från 32 till 25 personer.