Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Nyheter

Trots viktigt kundtapp – fortsatt goda tider på Honesty

Publicerad: 20 juli 2017, 11:47

Honestys vd Walter Naeslund

Foto: Pressbild

Trots att Honesty i inledningen av förra året tappade en stor kund fortsätter reklambyrån att leverera goda resultat.


Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Förra året slog Honesty rekord i både omsättning (44,1 mkr) och vinst (7,2 mkr). Inför årets bokslut valde byrån och dess vd Walter Naeslund att förlänga räkenskapsåret till 16 månader. Beslutet kom efter att Honesty i början av året oväntat blev av med en större kund.

"Vi utnyttjade tillfället till att göra två saker där det ena och mer praktiska bestyret var att byta verksamhetsår från brutet till kalenderår, något som vi velat göra under en tid men som nu föll sig naturligt", skriver de i förvaltningsberättelsen.

Det förlängda räkenskapsåret, 16 månader, innebär att siffrorna blir svårare att jämföra med tidigare år. Klart är dock att byrån tacklat kundtappet på ett positivt sätt och fortsätter att presentera goda resultat.

Under det förlängda räkenskapsåret omsatte byrån 50, 9 miljoner kronor med ett överskott på drygt 10 miljoner, en vinstmarginal på 19,7 procent. Det slutgiltiga resultatet efter skatt landar på 7, 7 miljoner kronor. Sedan förra året har byrån dock krympt med fyra personer, något som vd Walter Naeslund menar är en konsekvens av att de ställt om fokus för byrån.

I förvaltningsberättelsen utvecklar de resonemanget om att ställa om Honesty från en one-off byrå till att bygga mer långsikta reklamkoncept.

"Omställningen, som fortfarande pågår, har hittils varit lyckosam med starka resultat för våra kunder och en fin återhämtning för byrån från det första halvårets svaga resultat. De senaste 12 månaderna har varit bland de bästa i byråns historia".

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

HonestyWalter Naeslund

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.